dinsdag 19 april 2016

De Kap van Tante Gerrie

Ik neem graag grote woorden in de mond en schrijf die dan ongegeneerd hier op: 'hard core dekselmijder' en 'last man standing'  voor wat betreft cabrio rijden, om er een paar te noemen. Maar ik heb ook heel erg veel last van een geel mannetje in mijn hoofd. Jullie weten niet half hoe erg dat is...  Of misschien toch wel? Lees verder....

Een jaar geleden probeerde ik de Sinnerkap van Lorenz drie dagen uit. Het was behoorlijk koud, zo'n kap bleek heel comfortabel. Maar afgezien van het feit dat ik allerlei stoere taal uitsloeg over 'open rijden als levenshouding' had ik er gewoonweg niet die 500 euro (of meer) voor over. Want zeg nou zelf? Het regent toch bijna nooit en echte kou hebben we  sinds de  'global warming' toch ook niet meer?

Maar er gebeurde iets onverwachts. Tante Gerrie, een ver familielid die ik sinds mijn vroege jeugd niet meer gezien had, kwam te overlijden en via de ingewikkelde wegen van het erfrecht bleek ik ineens erfgenaam te zijn.  En toen leek het me een mooi idee om van die erfenis iets aan te schaffen wat ik anders niet zo snel gekocht zou hebben. Vlak voordat ik op vakantie ging naar Cuba heb ik 'm snel nog besteld: mijn eigen Sinner toerkap.

Vier weken later stopte er een auto van UPS in Dieren en kwam er een man met een hele grote doos uit. En ik wist gelijk wat daar in zou zitten! De Kap van Tante Gerrie.
Het mooiste wat er is: iets uitpakken ;-)
De Kap van Tante Gerrie
De daarop volgende werkdagen keek ik met andere ogen naar het weerbericht. Probeer ik normaal gesproken de buien te vermijden, nu hoopte ik juist op een flinke plens water. Want dan zou ik mijn nieuwe dakje kunnen proberen.

Vrijdagochtend had ik mazzel: het regende behoorlijk. Tja, wat moet ik er van zeggen. Het was droog en warm binnen. De regendruppels zeilden nog wel door het openstaande vizier naar binnen maar mijn bril kon ik ophouden. De twee shirtjes die ik bij vertrek aan had getrokken waren véél te warm. In 'no time' zat ik net zo hard te zweten als een paar dagen eerder in Cuba ;-).

Tijdens de lunchpauze die vrijdag werd ik door een collega aangesproken. "Hé, je hebt nu zo'n dakje op je fiets, zag ik..."  Ik vertelde hem het hoe en wat en sloot mijn verhaal af met: "En binnen zit je lekker droog en warm. Dan doe ik het dashboardlampje aan het zet een muziekje op voor tijdens het fietsen...."

Juist die combinatie van woorden: 'droog en warm', 'dashboardlampje' en 'muziekje op' had verrassend véél impact. Het bleef even stil en toen sprak hij verrast: "Potverdorie, zo heb je dus helemaal geen auto meer nodig!" 



14 opmerkingen:

  1. Hoi Paul,

    Komt er nou ook belettering "Tante Gerrie" op de kap?

    Op dezelfde manier is Tante Lies aan haar naam gekomen.

    Groet

    Erwin en Tante Lies

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Erwin,

      Ik zat al op je reactie te wachten ;-). Ik denk niet dat ik ga beletteren.

      groet,
      Paul

      Verwijderen
  2. Nou je blog nog aanpassen: Mooi zwart-geel is niet lelijk. Met als ondertitel: Onderweg met tante Gerrie en velomobiel Strada 94 :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ah, de magic words gevonden. Top! Ik kan me voorstellen dat de velomobielfabrikanten alleen al meer fietsen zullen gaan verkopen als ze prominent een bluetooth muzieksysteem als accessoire aanbieden, en idd een 'dakje' (kijk ook eens op de site van ELF, http://organictransit.com)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Een kap is in ieder geval al veel minder benauwd dan de schuimkap qua transpireren en afvoer van vochtige lucht.

    Het kan nog beter maar dan moet je andere maatregelen nemen zoals betere ventilatie ( luchtstroom langs je transpirerende lichaam creeren zodat je lichaam beter vocht kan verdampen wat het veel minder efficient kan in stilstaande vochtige lucht en dan krijg je het benauwd ) wat neerkomt op gaten maken in je mooie Strada. Dat helpt wel echt maar verminderd hoogstwaarschijnlijk de verkoopwaarde.

    Wat nog sterker aan te raden is, ook voor jouw kap, is een laag miniviziertje voor je vizier plakken. Zoals veel schepen iets achter de boeg een schot hebben om teveel buiswater tegen te houden het dek te overspoelen in ruwe zee.

    Dat voorkomt opspattende druppels die daarna door je vizier naar binnen worden geblazen en werkt verbijsterend goed voor zo'n low tech iets. Want bij regen moet het vizier open op iets te kunnen zien, maar je wilt geen regen naar binnen hebben want dan wordt je nog nat ( of je bril beslagen/vol druppels )

    Als je het miniviziertje niet te breed maakt krijg je wel voldoende koel en frisse ademlucht binnen, maar via de zijkanten. Als je het goed doet worden druppels ook nog daar langs geblazen en krijg je ze helemaal niet binnen.

    Ik wil inmiddels meer dan de commerciale kappen ( jeweetwel de ruitenwisser en impact bestendig frame voor je gezicht ) maar met dat mini schermpje voor het vizier en de ventilatie gaten ( verbeterde luchtstroom ) is het eigenlijk al best een sterk verbetere velomobiel qua rijcomfort.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Achter de boeg?, op het bakdek bedoel je ;-)

      Verwijderen
    2. Inderdaad Bakdek, dat klinkt goed. Klein windschermpje heb ik ook geknipt voor in de winter, wanneer ik veel met de 'Kap van Wilco' rij. Ongeveer de half zo hoog als een normaal windscherm, en ook wat smaller. Werkt prima.

      Wilco

      Verwijderen
  5. Ik zie op de foto dat je al een scherm voor je vizier hebt maar zo breed dat je kapvizier veel te ver open moet om voldoende frisse lucht binnen te krijgen.

    De koellucht/ademlucht wordt in de situatie van de foto over je vizier heen geblazen tenzij je je vizier als een luchthapper ( en luchtrem/spatwater vanger ) wagenwijd openzet. Niet de bedoeling.

    Plak er een smal minischermpje voor, niet breder dan je gezicht. Kan je vizier veel meer naar beneden zelfs in regen je je krijgt meer frisse ventilatielucht.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja da's nog het oude winter maxi vizier wat er op zit. Toen ik vrijdag voor het eerst op pad ging was ik eigenlijk vergeten dat er af te halen...

      Verwijderen
  6. Wel Paul, gecondoleerd met Tante Gerrie en proficiat met je kap! Daar ga je geen spijt van krijgen denk ik, heb ik ook nooit gehad.
    Ik ga met Quezzzt mee, dat XL-vizier kan eraf, je kapvizier staat nu veel te ver open. Een klein mini-viziertje circa 20 cm voor je echte vizier doet wonderen met de regendruppels.
    Mijn bevindingen kan je eventueel nalezen op:

    http://a3manh.blogspot.no/2015/12/kaptest-met-extra-viziertje.html

    Zie maar of je er wat mee kan, het is uiteraard vrijblijvend!

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Jammer dat ie niet geel is natuurlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. zekers ;-) maar dan was ie wel 152 euro duurder geworden. En door dat zwart komt het geel juist extra mooi uit ;-)

      Verwijderen
  8. En, is het gele mannetje nu stil en tevreden ?
    Of begint 'ie nu over stijvere veren en/of ovale tandwielen ?
    Enne, chique zwart is ook niet lelijk. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen