donderdag 25 februari 2016

Vier jaar CO2-neutraal?

Eind deze week, op de 27ste februari is het zover. Dan heb ik ik er Vier Hele Jaren Forensen tussen Dieren en Apeldoorn opzitten. Wat ik dan zoal beleef en bedenk heb je in de voorgaande 376 berichten kunnen lezen. In die vier jaar legde ik ongeveer 28.000 woonwerk kilometers af, elke werkdag 30 heen en weer 30 terug.

Ik koos eind 2011 ervoor zo'n peperdure velomobiel aan te schaffen om allerlei redenen. Eén ervan is dat fietsen een groene vorm van vervoer is. En da's toch wel de op één na mooiste kleur ;-). Ik had er ook voor kunnen kiezen een auto aan te schaffen (dat kan voor de prijs van een nieuwe Strada) of met de trein te gaan. Vier jaar heen en weer treinen tussen huis en kantoor blijkt ongeveer net zo duur als een velomobiel. Maar dat heb ik allemaal niet gedaan want fietsen is gewoon leuker!

Bovendien heb ik nu zo weinig kosten dat de maandelijkse kilometervergoeding van de baas voldoende is om na ook al vier jaar een standaard Strada geheel 'af te betalen'. Vanaf nu fiets ik voor niets ;-).

Ik dacht dus 100% klimaatneutraal mijn ritjes naar Apeldoorn te maken. Omdat ik dit bericht aan het schrijven was besloot ik het voor de zekerheid maar eens uit te rekenen. De CO2 uitstoot die ik geproduceerd zou hebben op mijn woonwerkroute als ik voor trein, auto of (doe eens gek) het vliegtuig zou kiezen.  In eerste instantie had ik mijn Strada vanzelfsprekend op 'nul'  kilogram uitstoot gezet. Dan kon ik in deze blogpost de dames en heren automobilisten weer eens lekker afzeiken. Ik keek dan ook wat beteuterd toen ik, 'just for fun', eens googlede op "CO2 uitstoot fiets".  Ik klikte verder en las:
"...Toch is de fiets niet helemaal CO2-vrij. Volgens berekeningen van TNO produceert een fiets(er) 21 gram CO2 per kilometer. Daarvan is 5 gram terug te voeren tot de productie en het onderhoud van de fiets, 16 gram komt voort uit het feit dat een fietser extra voedsel verbrandt." Bron: Fietsberaad CROW  

Strada vs. auto, trein en vliegtuig. Met een auto of vliegtuig zou ik na 28.000 km meer dan 6 ton aan CO2 hebben geproduceerd. Met de Strada minder dan een tiende daarvan. Conclusie: niet vliegen of autorijden in het woonwerkverkeer!

Het feit dat Strada 94 hierboven toch nog scoort komt dus vooral doordat ik als ik fietser minimaal twee al dan niet klimaatvriendelijke boterhammen meer eet dan wanneer ik met de trein zou zijn gegaan. Maar het blijft allemaal natte vinger werk. Hoe dan ook, ik plak er gewoon weer een groen en geel jaartje forenzen aan vast. In februari 2017 spreken we elkaar weer.


36 opmerkingen:

  1. Hoi Paul,

    Mooi stuk, maar is het niet "Volgens berekeningen van TNO *produceert* een fiets(er) 21 gram CO2 per kilometer"?

    Je bent immers wel groen, maar geen boom..

    Groet

    Erwin (zonder Tante Lies en veroordeeld tot de NS)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoeveel CO2 zou de productie van een velomobiel kosten?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is in het verleden eens uitgezocht door onze voorzitter van de NVHPV. De cijfers zijn o.m. door gebruik van zonnepanelen bij VM.nl iets beter.
      Te vinden op http://www.r-en-d.demon.nl/kees/
      Het is alleen een lastige link. Klik of zoek op -Energiebalans-

      Komt er op neer dat het energieverbruik van een auto ca.5 MJ/Km is.
      Dit is productie en verbruik.
      Bij een VM zoals de Qu....Strada komt dat op ca. 0,1 KJ/Km.
      Blijft lastig.
      Of je hieruit kunt afleiden wat de CO2 footprint is?

      Verwijderen
    2. deze link is iets sneller http://quest.ligfries.com/ en klik dan links op Energiebalans.

      Verwijderen
  3. En aub niet in geitenwollen sokken fietsen van schapen! Want die laten boeren en scheten en produceren met deze uitlaatgassen CO2 volgens Milieu Centraal (ik zou er bijna mijn lidmaatschap van opzeggen): https://www.milieucentraal.nl/nieuws/2015/geitenwollensokken-slecht-voor-milieu/

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ben bang dat onze grootste CO2 afdruk komt van het consumeren van het vlees, niet het dragen van wol. Ik laat mijn stukje (lokale) schapenbout er niet om staan.

      Verwijderen
  4. 'Kijk eerst eens naar de oorzaak, voordat je een oplossing voor een probleem gaat zoeken'.
    Waarom forensen ? Is thuiswerken geen optie ?
    Ok, dan zal je natuurlijk de verplichte dagelijkse ritjes langs het kanaal missen. Missen ? Je kan dan alsnog een tocht gaan maken, je zit alleen niet vast aan een verplichte route/eindpunt. ;-)
    En is de uitstoot van een benzine auto ongeveer het dubbele van een velomobiel ? Ik had veel meer verwacht.
    Ben trouwens benieuwd wat men allemaal meeneemt in de berekening, productie/verwerking van epoxy, het feit dat je als fietser fitter en gezonder bent, etc. (oh nee, dat staat los van het co2 gebeuren, nu maak ik het wel heel complex)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De trein is plm. 2 x zoveel als een vm. Wat de co2 calculator op de website klimaatplein.nl allemaal meerekent? Ik weet het niet. Het is natte vinger werk.

      Verwijderen
    2. Zo te zien in de grafiek is de uitstoot van een vm-rijder ongeveer de helft van een treinreiziger, en niet een auto. En dan ben ik wel benieuwd of wordt uitgegaan van een volle trein, want als de trein bijna leeg is wordt het verhaal heel anders.

      Verwijderen
    3. Ah, nu zie ik het, de kleur blauw en groen op mijn scherm lijkt verdacht veel op elkaar ... Mysterie opgelost !

      Verwijderen
  5. Ik betwijfel of je echt meer eet als je fietst. Volgens mij wordt je niet dik.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als je veel kilometers maakt zul je toch echt veel meer calorieën verbruiken. Ik "verbruik" ongeveer 150 gram amandelen extra per 100 km.

      Verwijderen
    2. Ik verbruik minimaal 1 kb* p/u tijdens lange tochten

      *) kb = krentenbol

      Verwijderen
    3. Oh jazeker wel

      Al fiets ik alleen maar 60km, dan gaat er een bord extra eten naar binnen en onderweg verdwijnt er nog een derde liter Cola (de rode).

      Of dat voor de meer gemiddelde persoon ook opgaat; geen idee. Ik gok een stuk minder in ieder geval.

      Verwijderen
  6. Het zou zomaar eens kunnen dat een velomobiel er nog wat gunstiger uitspringt: Volgens de Kreuzotter calculator (http://www.hembrow.eu/personal/kreuzotter/espeed.htm) rijd je in een velomobiel, vergeleken met een rechtoppe stadsfiets, ongeveer 1½ zoveel Km/kb (kilometers per krentenbol).

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Leuk stukje Paul, maar het "groen" bezig zijn boeit me maar matig......., ik fiets gewoon graag, en de velomobiel maakt dat bijna het hele jaar door mogelijk!

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Adri, misschien helpt het dat het ook in de kosten scheelt ...

      Verwijderen
    2. Dat is inderdaad mooi meegenomen Wilco, maar geen drijfveer als zodanig ten tijde van de aanschaf van de velomobiel..........

      Verwijderen
    3. Bij mij toch wel. Ik vond het een hoop geld, die ik voor mezelf alleen verantwoorden kon omdat ik er woon-werk kosten mee uitspaarde. Zo kon ik hem terugverdienen. Natuurlijk is het een fijne hobby, nu spelen kosten geen rol meer.

      Groeten, Wilco

      Verwijderen
    4. Het is ook een hoop geld Wilco, maar aangezien ik al jaren rondfietste op een +6K carbonracer voor de Strada aangeschaft werd keek ik iets anders tegen de prijs aan.
      Dat de Strada het jaar rond gebruikt zou kunnen worden maakte de prijs gelijk minder relevant, de carbon racefiets werd niet het hele jaar gebruikt en was dus in principe duurder. Maar inderdaad het is hobby, dan kijk je anders naar de prijs!
      Nu is het zo dat ik er niet meer over denk om nog een nieuwe racer aan te schaffen, enkel als die kapot is of gestolen zou worden. Een nieuwe velomobiel is daarentegen weer wel actueel.......

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  8. @Piet, je verbruikt wel meer, maar dat wil niet zeggen dat je automatisch meer eet. Toen ik een blessure had en veel minder fietste bleef ik eten en kwam flink aan.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @Harry, misschien is dit van toepassing: http://eoswetenschap.eu/artikel/waarom-je-niet-afvalt-door-sporten-alleen

      Verwijderen
    2. Harry, je zult echt meer moeten eten als je door te fietsen meer beweegt. Simpele wet van behoud van energie. Dat je met je blessure aankwam bewijst dat. Je at namelijk meer dan je verbruikte.

      Verwijderen
    3. Kees, er is ook een uitgang; het is niet zo dat elke Joule die je opeet ofwel verbrandt, ofwel opgeslagen wordt.

      Verwijderen
  9. We hebben het nog niet over douchen gehad. Je douchet al gauw twee keer zoveel als je elke dag in de velomobiel fietst. Ik zweet tenminste altijd wel zoveel dat ik moet douchen, ook als ik wat rustiger fiets.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik vraag me af hoe ze bij de verbruikscijfers van de trein zijn gekomen. Het gemiddelde verbruik voor het vervoeren van een treinreiziger is natuurlijk veel hoger dan het marginale verbruik van een persoon extra.

    Bij 9292 geeft hij bij sommige trajecten zelfs een hoger verbruik voor vervoer per bus vergeleken met auto...

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik ben jaloers op jou baan, 28000 km in 4 jaar is 7000 km per jaar. 7000:60 km is 116 dagen werken. ;5 is 23,33 weken. Waar kan ik solliciteren? ☺

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hij werkt de andere dagen vast thuis Questikel.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Paul werkt niet thuis, hij werkt parttime. Vandaar dat hij maar zo weinig kms per jaar maakt ;-).

      Verwijderen
  13. Het is zelfs nog wat gunstiger. Met dank aan Theo en Paul voor het pluggen van mijn energiebalans: een VM is per km (all in) zo'n 35 maal lager in energieverbruik dan een benzineauto. De helft komt voor rekening van het maken van de VM, de andere helft door het werkelijke rijden.
    In een VM gebruik je ca 18 kCal per km. Dat krijg je door 2 gram vet te verbranden. Vet bestaat voor 3/4 uit koolstof waar CO2 uit gevormd wordt (de andere afvalstof is water). Per gram C vorm je 3.7 gram CO2, dus je directe CO2 uitstoot is 2 x 3/4 x 3.7 = 5.5 gram.
    Met dank aan de kennis van voedingsleer, menselijke motor en nog wat kundes.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. PS en ja, ik beweer hier glashard dat de berekening van TNO niet klopt.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Volgens mij Paul vergeet je dat je regelmatig de halve wereld overvliegt, en alleen maar voor recreatie, dus een strikt genomen onnodige verplaatsing.

    De 2 enorme straalmotoren die de meeste lijntoestellen hebben braken daarbij zoveel uitsoot uit ( hoeveel ton kerosine verband dat toestel gedurende de vlucht ? )dat het "besparen" van uitstoot door te fietsen daadwerkelijk in geen enkele verhouding tot je gigantische persoonlijke uitstoot staat. Ook niet als je je verdedigd dat je die paar honderd ton verbrande kerosine moet delen door het aantal vervoerde mensen.

    En dan hoop ik maar dat je je uitstoot niet hebt afgekocht met zo'n project die bomen laat planten om de uitgestoot van het vliegtuig te compenseren. Daar doe je nog meer kwaad mee, die bomen worden geplant op grond van arme boeren die worden weggejaagd door corrupte overheden.

    Ik gun je best de lol van milieu bewust bezig zijn, maar geloofwaardig is het niet.





    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tja je hebt natuurlijk wel (een beetje ;-) gelijk. Ik ben dan ook geen 100% groene purist die op zelfgebreide geitenwollensokken rondfietst. ;-))

      Verwijderen
  16. Zou mijn E-Orca nu een hogere of lagere uitstootwaarde hebben? Ondersteund, dus minder inspanning, maar die elektriciteit komt ook ergens vandaan. Nog een extra factor!

    BeantwoordenVerwijderen