zondag 20 september 2015

Dag Met Het Handje - The Dark Side

Geef ik in mijn vorige bericht een inkijkje hoe ik met trage medefietsers omga, roept dat gelijk een heleboel emoties op. En iedereen vanaf nu maar denken dat ondergetekende zo'n aardige, voorkomende en vriendelijke zwaaiende velomobielrijder is. De ideale schoonzoon, maar dan in een Strada ;-). Nou het kan ook nog heel anders! Om te voorkomen dat ik vanaf nu in de softe hoek wordt weggezet heb k mijn vorige ritje nog eens overgedaan, maar dan via The Dark Side van het Apeldoorns Kanaal.
Lees eventueel nog het vorige bericht zodat de subtiele verschillen je op kunnen vallen.
Het is erg laat in de vrijdagmiddag, de werkweek zit erop, de overuren zijn gemaakt, het waterschap in Apeldoorn heeft me eindelijk laten gaan. Het was een rotdag. Collega's hebben alweer mijn Strada beklad en er zo'n Darth Vader sticker opgeplakt. De rotzakken. Zeker omdat ik tegenwoordig een donkergetint vizier op mijn Sinnerkap heb. Ik ben gewoon op mijn privacy gesteld, dat is toch normaal?  Die pesterijen zijn allemaal begonnen toen ik Strada 94 in donkere tinten heb laten overspuiten.

"Fear is the path to the dark side" (Yoda in Star Wars)


Het is bewolkt en er valt druiligere regen. Ik ben bezig met de laatste kilometers van mijn Fietstelweek. Ook zo'n idioot iets, dat alleen maar geschikt lijkt te zijn de batterij van mijn smartphone in hoog tempo leeg te trekken. Waarom deed ik ook al weer mee?

De versnelling staat op Hoog, ik trap verbeten door. Hoe ik ook fiets, onvermijdelijk moet ik altijd een stukkie langs dat Apeldoornse kanaal. Aan de andere kant van het kanaal maken stinkende auto's en motoren een irritante herrie.

Ik zeil een bocht om en zie ze voor mij fietsen. De AGU-regenpakken glimmend in de regen. Gepensioneerd én tot overmaat van ramp ook nog eens elektriek ondersteund. 'Damn', ik zal er kost wat kost langs moeten. Desnoods fiets ik ze het kanaal in.

Op het dashboard kies ik preset W1. De vijf Chinese lichtkanonnen op de full carbon bike bar flitsen aan. De luchthoorn die daar ook gemonteerd zit zendt korte stoten van 120 dB uit. Als je dat niet hoort, ben je doof. En ja hoor, dat heb ik weer, ze zijn blijkbaar alle twee doof of Oost-Indisch doof.

Dan is preset W2 de beste optie. Het zwaailicht gaat erbij aan en de luchthoorn gooit er een tandje bovenop. Nog 50 meter te gaan!  Zodra ik op 25 meter ben zal het nabijheidsdetectiesysteem automatisch de tekst "Opzij, opzij, opzij" activeren. En dan niet met de stem van een vriendelijke dame met een zachte gee.

Dat helpt wel. Meneer, die links rijdt, wordt door mevrouw aan de arm getrokken terwijl ze paniekerig achterom probeer te kijken. Maar daar gaan ze weer van slingeren. Gelukkig heb ik sinds een maand die Carbon Bike Bar. Je kunt vervelende fietsers ermee aantikken zonder zelf schade op te lopen. Eén van de vele kwaliteitsproducten van Veloparts.com uit Australië voor veiliger velomobielen.

Net op tijd duikt meneer de rietstengels in naar rechts, waar ik hem graag zie. Ik laat de sirene nog even extra loeien en zoef erlangs. Dankzij mijn uitstekend geïsoleerde Sinnerkap hoor ik al het gevloek en getier niet. Nog een voordeel van zo'n kap. Je wordt er echt een watje van.

Om ze nog goed in te peperen dat ze voortaan sneller aan de kant moeten laat ik het LED-bord op de kont van de Strada even kort opgloeien. ">>> R E C H T S H O U D E N <<<" kunnen ze daar lezen. En zo heb ik nog een hele bibliotheek aan stimulerende teksten. Ook een stukje educatie vind ik namelijk heel belangrijk.

Dus als jullie ook vinden dat wij velomobielrijders een grondwettelijk recht op meer ruimte  tijdens het buitengewoon kritieke proces van inhalen hebben, dan wordt de methode The Dark Side door ons van Mooi Geel van harte aanbevolen. Of halen jullie dit soort fietsers nog heel ouderwets in via de beleefde maar oh zo vertragende "Dag Met Het Handje"  methode?

Naschrift
"Zet er nou zo'n knipoogje bij", zei Anja net tegen me. "Straks denken ze nog dat je echt zo bent" ;-)




17 opmerkingen:

  1. Groot gelijk, de weg is van ons, de wet van de sterkste en de snelste.
    die Carbon Bike Bar is wel overbodig, mijn VM neus is versterkt met 3 extra lagen, en enkele krassen of bloedspetters staan net zo stoer.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. The Dark Side....

    Iedereen heeft dat in zich, maar niet iedereen beseft dat ook hij of zij een onmens kan worden als de omstandigheden er maar naar zijn. En voor de mensen die niet slecht zijn, besef je dat op tijd ?

    Maar goed, als je iemand tegen de straat gesleurd hebt met je 100+ kg velomobiel+rijder massa , die ernstig aan het hoofd gewond met de ambulance mee en jij reed geen ~15-20 km/u dan bevind je je aan de Dark Side. Ongeacht of je eigenlijk wel schuld had aan de botsing. Tenminste wat betreft omstanders en wat die van jou en je gesroomlijnde vervoermiddel denken. Schuldig. Wellicht krankzinnig omdat je in zon raketfiets rijdt....

    Als het een kind was die je aanreed mag je open dat je eraf komt zonder mishandeling van de omstanders, want dan ben je de duivel in eigen persoon. Genade of begrip hoef je niet te verwachten. Je incaseert de harde slagen en schoppen zwijgend, als straf....

    Wielrenners gingen ons al voor met doodrijden. Vaak waren ze niet eens schuldig aan het ongeluk, maar dat maakt de media en de omstanders niet uit. Je rijdt een snelle fiets en reed sneller dan een normale fiets. Schuldig ! Krankzinnig ! En dus duister....

    Toegeven ik weet van geen velomobielrijder dat we iemand hebben doodgereden. Maar we zijn ook met weinigen. En als wielrenners het kunnen met veel minder massa en snelheid, kunnen wij dat zeker.

    Schrik maar eens van deze denkwijze. En bepaal je positie.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het moet toch van mijn hart: Ik ben erg blij dat ik een heel ander wereldbeeld heb.

      Noem het naïef of iets anders, maar ik ben er blij en gelukkig mee.

      Verwijderen
    2. En juist zulke mensen worden zo geschokt door de realiteit als die hard hun wereldje binnen komt.

      Je kunt schoonheid zien waar die echt is of in een schone wereld leven die helemaal niet zo schoon is....ik zou dat een schijnrealiteit noemen.

      Daarom moet ik lachen om mensen die zelf zeggen alles door een roze bril te zien...ze zeggen het zelf al...ze hebben namelijk een bril op om de wereld anders te zien dan die is !

      Maar idd beleving verschilt van persoon tot persoon. Het zal ook te maken hebben met je omgeving en leefmillieu en wat je hebt gezien en meegemaakt.

      Bijv ik heb daadwerkelijk gezien dat een automobilist halfdood werd geslagen door een woedende menigte na het aanrijden van een kind. Ik verwacht dus niets anders als wij dat doen met een raketfiets.

      Verwijderen
    3. ^^ En ook ik zou iemand halfdood slaan als die mijn kind aanreed die daarna niet meer beweegt of hevig bloedt !!!!

      Beschaving is maar een heel dun laagje chroom zoals het liedje wil....en het is echt zo. Misschien is het verschil dat ik dat besef...en jij minder ?

      Verwijderen
    4. Ik had het niet over wat ik wel/niet heb meegemaakt. Daar kun jij trouwens ook niet over oordelen. Ik had het over mijn wereldbeeld.

      Verwijderen
    5. Ik ben het daarover wel met je eens.

      Maar verwacht jij begrip van omstanders/getuigen als jij iemand aanrijdt met je snelle "raketfiets" ?

      En dan ga ik er uiteraard van uit dat er niks roekeloos aan was en het een ongeluk was die nou eenmaal soms mensen overkomt.

      Verwijderen
  3. Niet te serieus nemen allemaal! Dat ;-) staat er niet voor niks bij. Meestal ben ik onderweg vriendelijk maar als mensen voor me breeduit rijden en niet opzij lijken te willen gaan heb ik ook wel eens dark side gevoelens; er ook echt naar handelen is heel iets anders.

    Groet / Grom (doorstrepen wat niet van toepassing is)

    Erwin en Tante Lies

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. mooi geschreven Paul :-) inderdaad heb ik zoals Birger geen carbon bike bar gemonteerd.
    Ik heb het overwogen maar neem ook de bloedspetters voor lief :-)
    Nee op mijn normale route kom ik meestal niemand tegen i.v.m. andere tijden dat ik rijd in de ploegendienst en het is eigenlijk een lange doodlopende weg.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Leest lekker makkelijk .... herkenbaar ook ... af en toe zit ik in zo'n rode raket maar soms ben ik zo'n trage sukkel op een zware Bullitt waar een herdershond naast loopt ... ik herken de situatie van voor en vanachter de kap.
    De fietsinfrastructuur moet aangepast worden aan het verwachtte gebruik, daar ligt de toekomstige oplossing en dat is waarom je aan het fietsproject mee doet.
    Dus blijf lekker sarcastisch, humoristisch en herkenbaar over dit soort situaties schrijven ... Alle grote inzichten zijn vaak vanuit een grap ontstaan ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik zal ook nog even op het prachtige donkere schrijfsel van Paul reageren.

    Complimenten Paul. In principe schuilt er in ons allemaal een Dr. Jekyll en Mr. Hyde.

    Ik ben er wel van overtuigd dat een mens op zijn daden beoordeeld moet worden en voor zover ik je ken zijn die niet zo dark.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. God zij dank Paul, je blijkt gelukkig menselijk te zijn. Na je vorige stuk had ik het Hilton voor je willen boeken en had alvast een poster voor je gemaakt om boven je bed daar te hangen met 'Hair Peace'. Welkom bij de Dark Side! (speciale toevoeging voor ligfietsers: hahahaha en ;-)))).

    BeantwoordenVerwijderen