donderdag 11 juni 2015

Een IIIT kan niet mee

Met grote tegenzin rolde ik vanochtend uit mijn bed. De wekker gaf 5:30 uur aan maar dat was niet de oorzaak van mijn slechte humeur. Nee, het was de wetenschap dat ik de reis naar Apeldoorn die dag niet per comfortabele Strada zou gaan maken.

De oorzaak van dit ongemak lag al een paar weken terug en ik had het allemaal zien aankomen. Het was mijn eigen schuld. Jaarlijks organiseert mijn werkgever een zogenaamde zomerborrel. Vlak voor zo'n beetje iedereen op vakantie gaat is er een gezellig borrel, bij goed weer buiten. En voor die gelegenheid is dit jaar een waterschapsorkestje geformeerd. En omdat ik behalve veel kilometers maken ook over muzikale talenten beschik ben ik daarbij aangehaakt. Met mijn 8 kilo zware Hohner Concerto IIIT. En die kan dus niet mee...in een velomobiel. Maar ik had het natuurlijk wel wanhopig geprobeerd. Ik duwde en drukte, ik draaide en schoof maar dat grote, loodzware weinig flexibele ding wilde maar niet een plekje vinden. Ik was behoorlijk teleurgesteld want eerder lukte het me wel om een halve Lundia-stelling velomobiel te verslepen.

En dan is er maar één echt alternatief. De grote gele raket van meneer NS in combinatie met de kleine blauwe wieltjes van meneer Brompton. Dat duo brengt mij net zo snel in Apeldoorn als die mooie gele van lijn 94.

6:15 uur Dieren NS
Vouwfiets klap ik niet helemaal in, 's-ochtends is het toch nog erg rustig in de trein
Als ik nu met de fiets was geweest had ik mezelf op dit punt kunnen zien fietsen ;-). 
Anders dan met de Strada kent zo'n reis per openbaar vervoer een heel wisselend tempo. Na een miniskuul ritje van anderhalve kilometer stond ik op spoor 1 van station Dieren alweer stil. Mijn gemiddelde was nog geen 15 km p/u.

De trein kwam keurig op tijd binnenrollen en op overstapstation Zutphen was dat gemiddelde al opgelopen tot 50. Tegen de tijd dat de rood-witte boemel van Arriva bij Apeldoorn de Maten stopte was mijn gemiddelde zelfs opgelopen tot ruim 55. Zo'n twintig minuten later parkeerde in mijn Brompton naast de dienstfietsjes van dezelfde familie. Het was net iets na zeven uur. Als ik met de fiets zou zijn gekomen had ik mezelf op dat tijdstip net het parkeerterrein op kunnen zien rijden.

En was het comfortabel? Ja zeker. En snel genoeg was het ook. Al die andere heerlijke voordelen van het velomobielen moest ik echter missen. En dat alleen maar omdat er geen ruimte was voor een simpele IIIT! Kan iemand me al vertellen of zo'n IIIT in een QuattroVelo past?



10 opmerkingen:

  1. Tja Paul,

    Dan had je maar een Hohner mondharmonica moeten leren bespelen...

    Groet

    Erwin en Tante Lies

    BeantwoordenVerwijderen
  2. neem em es mee naar vm.nl of naar venray bij cv naar schijnt een rijbare q4 te komen, dan kan je passen

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Radical Cyclone aanhangwagentje voor die enkele keer dat de accordeon mee moet. Of dwarsfluit leren spelen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dan in hemelsnaam maar een aanhangwagentje ;-)

      Verwijderen
    2. Je kunt toch ook een paar wieletjes aan de accordeon schroeven, en een klein disselte, dan kan hij zó mee achter de fiets!

      Of je neemt 'm al fietsend mee op schoot. Kun je onderweg nog wat muziek maken. Lijkt me wel gaaf als je al accordeon-spelend een racefietser inhaalt met 20 km/h snelheidsverschil. Dan krijgt 'ie een mooi Doppler-effect te horen... ;-)

      Groet

      Erwin en Tante Lies

      Verwijderen
  4. Op een quattrovelo is wel een rekje te fixen achterop. Net zoals cabriootjes van weleer met een rieten koffertje.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Kan je hem niet uit elkaar halen en in onderdelen mee nemen?

    Groeten, Andre

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Aangezien Allert toch een andere weg is ingeslagen wat velomobielontwerp en doel betreft moeten we hem misschien eens vragen of hij stroomlijn aanhangers wil ontwerpen/fabriceren. Daar is vast wel een kleine markt voor.

    Uiteraard moeten het wel stroomijn aanhangers zijn die de snelheid van een velomobiel niet hinderen, en zullen die flink aan de prijs moeten zijn. Of anders is Wim Schermer daarvoor te porren ?

    Hoe dan ook soms moet je gewoon de auto of OV pakken. In combinatie met een vouwfiets kan dat laatste idd heel efficient zijn.

    Je bent hem toevallig niet kwijt op de terugweg met een NS trein ? Ik viste gisteren nog zo'n fiets uit een nieuwe sprinter :-))

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wellicht kun je een dakdrager fabrieken?

    BeantwoordenVerwijderen
  8. er zijn dus meer accordeonisten onder de velomobielrijders.
    Al zal ik nog flink veel moeten oefenen wil er enigszins iets fatsoenlijks te horen zijn :-)
    Maar 10 lessen is er al wel een begin.
    Volgens vrienden al voorbij het niveau voor AH zitten met een schoteltje :-)
    Maar ook mijn Hohner Lucia III past niet in mijn Quest

    BeantwoordenVerwijderen