maandag 27 april 2015

27 april: King of the road?

Een jaarlijkse traditie....

Bij het Oranje van de Koningsdag hoort het Mooie Geel van het traditionele koningsdagbericht op dit blog. De eerste keer liet ik mijn fiets knaloranje spuiten en het jaar erop stak ik de vlag uit. En dit jaar? Waarover kan op deze 27ste april beter geschreven worden dan over de King Of The Road, over de koningen van het fietspad: onze velomobielen.

  • Onze velomobielen trekken net als Alex en zijn Maxima, behoorlijk de aandacht. Alles wat wij doen wordt op een goudschaaltje gewogen. Vooral het feit dat we  niet gezien worden heeft ieders aandacht,
  • Als wij er aan komen moet er ook ruim baan gemaakt worden,
  • Als koningen van het fietspad hebben wij onze eigen opvallende kleuren waarbij de meest 'royale' toch wel het Koninklijk Goedgekeurde Geel is,
  • Net is bij ons koningshuis is de velomobiel een kostbare bedoening waarbij het nut en noodzaak niet door iedereen op gelijke wijze wordt onderkend,
  • ´Last but not least´ horen beide toch echt bij de Nederlandse (fiets)cultuur.

We mogen dan op koninklijke wijze hele peletons wielrenners het nakijken geven en kuddes e-bikers de berm in toeteren, de tijden gaan wellicht veranderen. Speed-pedelecs zagen nu al aan de poten van onze troon en laten ons soms met de tong op de schoenen soms ver achter. Onze koninklijke rechten (sneller rijden dan 30 km per uur op het fietspad of juist niet op het fietspad) stonden al eens ter discussie.

Waar we nu nog onze fietsende onderdanen rustig kunnen besluipen om ze daarna met verpletterende snelheid te passeren zullen we straks, mogen de goden het verhoeden, voor elke inhaalmanoeuvre de wettelijk verplichte 3 keer moeten bellen. Om daarna met een eveneens wettelijk voorgeschreven snelheidsverschil van niet meer dan 5 km per uur (marge 10%) die medeweggebruikers in te halen. Daar ga je dan als koning van het fietspad. 

Op deze wat koele Koningsdag is daar nog allemaal geen sprake van. Ik neem zo'n smakelijke oranje tompouce (traditie moet zijn) en laat het allemaal op mij af komen.

8 opmerkingen:

  1. Misschien moet je dan wel 3x bellen en aan gematigde snelheid passeren, maar ondertussen lig je nog steeds comfortabel onderuit in je eigen "Gouden Koets"!!!
    Dus dat voordeel blijft, plus dat je je nog steeds "King of the Road" blijft voelen! Dat neemt niemand ons af.......☺

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wauw Paul, mooi plaatje.

    Dit lukt mij nou nooit zo goed .
    Ik snap die maatschappelijke discussie over de speed pedelecs overigens niet zo goed, ik heb er zelf nog maar drie geteld, en harder dan 40 gaan ze niet. In tegenstelling tot veel scooters die ik vaak wel tot 60 heb zien komen, en die walmen dan ook nog eens.

    Overigens : e bikers met lycra racefiets kleding moet worden verboden !!!!!!

    Groet
    Rudolf.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Als je hoort wat de Marechaussee in die gouden koets schijnt te doen uit verveling maak ik die vergelijking toch weer liever niet (en houd hem angstvallig binnen als ik er zelf niet in zit).

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Rudolf er komen steeds meer senioren die in de babyboomer periode geboren zijn en geleefd hebben. Die mensen zijn mondig en willen hun belangen verdedigen. En dat belang is nu lekker recreatief kunnen fietsen met zijn tween naast elkaar.

    Alles dat hen doet schrikken of verstoort moet verboden of verbannen worden. Zij hebben geen belang bij fietssnelwegen of fietspaden ingericht voor modernere fietsvoertuigen die snelheden van gemiddeld 40 km/u aan kunnen. Dat is voor de jongere generaties.

    Daar komt nog bij dat bejaarden (terecht) bang zijn voor een val. Breuken herstellen zich langzaam bij hen en langdurige bedlegerigheid kan hen fataal worden. Angst om te vallen kun je in verband zien met fietsvoertuigen die zich snel om hen heen bewegen.

    Ik begrijp het dus wel....dat men vooruitgang tracht af te remmen. Maar de vooruitgang stopt niet, zoals het nog nooit heeft gedaan. En van electrische voertuigen met intelligente electronica hebben wij vast nog maar het begin gezien....

    Ik let zeker wel op dat ik niemand in gevaar breng, maar hun interpertatie van wat veilig is is meestal anders dan die van mij :-)) Feit is wel dat mijn velomobiel nog intact is, ondanks confrontatie met honderden smartphone loerende tegenliggers....ALS ze nogeens wat moeten verbieden....:-))))

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als ik een 'smartphone loerende tegenligger' bespeur druk ik standaard op de claxon. Better safe than sorry, denk ik dan.

      Verwijderen
  5. Ik heb nu een koninklijke glimlach om mijn mond en duik morgen weer in mijn gouden koets.

    BeantwoordenVerwijderen