zaterdag 24 januari 2015

Drie dagen, zes ritten, één Sinnervelomobielkap

Ik zat net te peinzen hoe ik mijn ervaringen met een Sinnervelomobielkap op zou gaan schrijven toen het ergens heel ver boven mij begon te knetteren en te donderen. Plotseling hoorde ik een luide stem die riep: "Is het nou een keer afgelopen met dat kappengedoe. Het is genoeg zo. Kappen!". Beduusd fluisterde ik dat het allemaal de schuld was van het gele mannetje in mijn hoofd en dat ik er een keurig verhaal van zou maken. De stem zweeg en dat heb ik toen maar als een goedkeuring opgevat.

Op een zaterdagochtend  fietste ik bij Lorenz langs die mij wel een weekje zijn Sinnervelomobielkap wilde uitlenen. Ik legde 'm thuis op de Strada en zag dat ie prima paste. Het zag er zelfs erg goed uit. Later kwam Anja thuis en die wilde dat ding ook wel eens zien. Ik ging voor het eerst in de fiets zitten en tilde de kap over mij heen. "Nou, nou..", moet ik toen gezegd hebben, "de ruimte valt me héél erg mee." Later zei Anja tegen mij dat ze toen dacht dat ik er wel een ging kopen omdat ik zó positief had geklonken. En dat zonder een meter te hebben gereden. Tja, vrouwen hebben een goed inzicht hoe mannen in elkaar zitten maar hebben niet noodzakelijkerwijs altijd gelijk ;-)

Hieronder lees je wat mijn ervaringen waren. Ik fietste drie keer op en neer tussen Dieren en Apeldoorn (30 km enkele reis). Vier van de zes ritten waren geheel of deels in het donker. De buitentemperatuur varieerde van -4 tot -1. Het waren toevallig een paar koude dagen. Helaas (voor deze proef) regende of sneeuwde het niet. Na elke rit maakte ik voor mijzelf een kort verslag waarin ik alles noteerde wat me aan de kap opviel.

Het staat cool en het is hot....

Het zicht en het vizier

In een kappenvergelijkende blogpost noemt Wim Schermer het uitzicht vanonder de Sinnerkap "het kijken vanuit een bunker". Wim je hebt gelijk, daar lijkt het wel wat op. Maar vond ik dat een probleem? Nee helemaal niet. Je kijkt inderdaad tegen de bovenrand van de kap aan maar het uitzicht vond ik ruim voldoende. Ook de tussenstukken tussen zijgaten en vizier ervoer ik niet als hinderlijk. Je kijkt er als het ware omheen.

Die open zijgaten vond ik overigens erg prettig. Bij het naderen van een kruising of splitsing had ik daardoor veel beter zicht naar links en naar rechts. Zonder zijgaten zou ik het zicht waarschijnlijk niet als zo goed hebben ervaren! Het fietsen met twee achteruitkijkspiegels (had ik al) lijkt me met zo'n kap een must.

En dan het vizier. Een soort sterk gebogen maxischermpje van dikke niet flexibele kunststof. Tijdens mijn allereerste rit, ik was net vier kilometer onderweg, trilde een vizierboutje los en verdween in het duister. Stevig aangedraaid bleef het vizier beter vastzitten. Overdag en in het complete duister (geen straatverlichting) was het zicht prima. Heb je te maken met auto- en straatverlichting dan is er soms wat reflectie.

Ik merkte dat ik gedurende die zes testritten regelmatig bezig was met het voorkomen van condens. Vizier stukje open, vizier stukje dicht. Helemaal gesloten deed de deflecterende  rand van de kap z´n werk maar zodra de snelheid onder de 30 kilometer per uur zakte werd dat snel minder. Op ruw asfalt en klinkers had het vizier ook de neiging om irritant te klapperen. Mogelijk een zaak van vizierboutjes en tussenrubbertjes?

Oh ja, en dan was nog die vrijdagochtendrit. Het was -4 en plaatselijk nogal mistig. Die mist hechte zich aan de buitenzijde van het vizier en begon daarna langzaam maar zeker vanaf de randen te bevriezen. Er was niks aan te doen, op het laatste stuk moest de klep helaas ver open.

Meestal fietste ik met het vizier op een kiertje. Er stroomde dan voldoende koele lucht binnen om de binnentemperatuur niet te ver te laten stijgen.

De temperatuur en binnenklimaat

Buiten was het dus tussen de -1 en -4. Bij -4 en 30 km p/u bijt een ijskoude wind ongenadig in je neus. Maar niet als je onder zo'n kap zit. De eerste dag had ik nog handschoentjes aan en een dunne fleecemuts op. Wist ik veel. Die gingen dus heel snel uit. Het was een stuk warmer dan ik gewend ben. Normaal gesproken fiets ik zonder deksel ongeacht de temperatuur. Nu, met twee dunne shirts aan gingen de shirtritsjes zelfs open. Ik begon ook veel meer te transpireren; heel prettig als je dan onder je kap uitkomt en buiten blijkt het ijskoud te waaien.  Maar daarbinnen zat ik wel in m'n eigen zweetlucht ;-)

Die warme vochtige lucht die ik zelf geproduceerd had hechte zich ook in de vorm van condens aan de binnenzijde van de fiets en kap. Dat varieerde per dag nogal maar op een gegeven moment pakte ik mijn telefoon uit de velomobieltas en merkte dat die helemaal vochtig was.

Ik werd me ook meer bewust van andere luchtstromen in mijn gele bakje. Er bleek via de voetengaten nu ineens ook een merkbare koudestroom te bestaan.

Het geluid en geruis

Meer geluid dan met fietsen zonder schuimdeksel? Nee, daar merkte ik niks van. Ik hoorde dezelfde geluiden als anders. Het geruis van de ketting(buis), het kettingwiel enzovoort. Maar de windruis was wel vrijwel geheel verdwenen. Via de beide zijgaten ruiste de wind nog wel naar binnen maar bulderde niet meer op orkaansterkte zoals ik gewend was. De oordopjes konden uit.

De snelheid

Als je dit blog regelmatig volgt weet je het: Paul fietst meestal niet erg hard. Mijn gemiddelde ligt altijd ruim onder de 30 km per uur. Ik was dan ook benieuwd of de stroomlijnkap van Sinner voor mijn gemiddelde snelheid enige gevolgen zou hebben. Om dat goed te kunnen meten sloeg ik alle 6 ritjes op met Strava en vergeleek ze met 12 min of meer standaard ritjes van een maand eerder. De extreme wind-mee en zware regen ritten haalde ik eruit. En wat bleek? Met kap bleek ik 0,3 kilometer per uur sneller te hebben gefietst. Da's voor mij dus een minuut tijdwinst.

Ondanks het feit dat ik niet echt sneller fietste, merkte ik wel degelijk dat de acceleratie van 0-30 km per uur veel makkelijk leek te gaan. Maar dat kan ook een fraai staaltje zelfbedrog zijn geweest.

De combinatie van zwart en mooi geel doet het goed...

De uitstraling 

Alhoewel je hierboven kunt lezen dat het in de fiets veel warmer was ziet een Strada met zo'n kap er wel 'cool' uit. Kijk hieronder maar eens naar de video-slideshow. Ik vond het wel stoer staan. Ok, je bent ineens een nog grotere 'alien' dan anders maar daar kun je aan wennen. Omdat er in deze periode weinig andere fietsers op mijn route te vinden zijn kan ik helaas geen verslag doen van kap-specifieke verwensingen of -aansporingen die ik naar mijn hoofd geslingerd had kunnen krijgen.

De binnenruimte

Eén van mijn vooroordelen was dat zo'n kap een claustrofobisch ding is. Maar de binnenruimte vond ik riant. Ik zit vrij hoog in mijn Strada maar had nog meer dan een centimeter vrij boven mijn hoofd. Bij het nemen van hobbels en drempels raakte ik wel eens de zij- of bovenkant van de kap maar dat was niet hinderlijk. Ik had een ongehinderd uitzicht op mijn dashboard en de andere spullen die in de fiets liggen. Even de telefoon gebruiken of wat drinken, het was geen enkel probleem.

Ik bleek zelfs in staat om een stoplichtknopje te bedienen via het ver openstaande vizier. Maar anders dan bij het open rijden vertrouwde ik liever op de goede werking van de detectielus. Als je eenmaal knus en warm binnen zit wil je namelijk zo weinig mogelijk buitenkomen. Je wordt namelijk een watje van zo'n kap ;-).

De conclusie

De hamvraag: "Ga je er nu één aanschaffen?" kan ik direct beantwoorden. Nee, dat gaat niet gebeuren. Maar op ijskoude winterdagen zou ik het absoluut geen straf vinden om mijn woonwerkritjes met een Sinnerkap te doen. Hoe kouder en natter het weer hoe aangenamer zo'n overdekte fiets mij lijkt. Verder vond ik het al snel te warm en dat vizier een lastig ding.

Maar we weten het inmiddels allemaal: Zoveel hoofden, zoveel kappen.  En het gele mannetje? Ach die vindt wel weer een ander onderwerp om over te zeuren!

Nog even kapkijken?

Met foto- en videocamera legde ik het tijdelijke huwelijk van velomobielkap en Strada 94 vast. Deze video is de start met een hele afspeellijst van een hele reeks kappenfilmpjes van anderen. Veel plezier.

Een jaar later kreeg dit verhaal een vervolg



13 opmerkingen:

  1. Goed verslag Paul. Uit je conclusies maak ik op dat je de kap van Wim Schermer (Velomobielonderdelen.nl) niet hoeft uit te proberen want die zal op je genoemde punten (behalve wellicht de condensvorming) niet beter zijn dan de Sinner-kap (ik heb ze beide getest voordat ik koos voor de Sinner-kap). Maar dat was je misschien toch al niet van plan.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Marc,

      Het ging mij er inderdaad meer om, om te ervaren hoe het is met een velomobielkap te fietsen. Lorenz heeft nu eenmaal een Sinnerkap, dus vandaar mijn 'keuze'.

      groet,
      Paul

      Verwijderen
  2. Hoi Paul,

    Ik sluit me aan bij Marc, goed verslag, duidelijk beschreven hoe je kappengevoel was de afgelopen week. Open rijden vind ik ook het prettigst, maar in de winter is de lucht erg koud voor m'n asmatische luchtwegen, dan is de lucht onder de kap prettig warm om in te ademen. (en geparfumeerd met transpratielucht, dat ook ja......☺...elk voordeel heeft z'n nadeel!)
    Het gele mannetje is genoodzaakt weer een ander onderwerp te verzinnen nu......

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Duidelijk verhaal. Goede beslissing, maar wel een op basis van eigen ervaring. Dat moet iedereen respecteren. Nu mag je meepraten en oordelen over kappen.

    Om eerlijk te zijn heb je helemaal gelijk dat het ondingen zijn en een softie van je maakt. Maar het is zo heerlijk kneuteren in je onderbroek bij -4 onder zo'n bovenmaatse helm.
    Ik gebruik hem trouwens ook wel eens als porta pottie. (WC) Gewoon leeg flesje met wijde hals vullen met een soort warm schuimend appelsap. Niemand die het ziet Haha! :-D
    Veiligheid bovenal..alleen bij stilstand..en niet vergeten hem tijdig te legen. Ook de inhoud niet per abuis nuttigen na afkoeling.....:-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Goed verhaal. Ik rijdt ook het liefst cabrio. Maar met koude of hele dagen regen biedt de kap toch wel een beetje extra comfort. Ik zou zeggen: probeer hem ook eens op een regenachtige dag.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Bedankt voor de post Paul. Ikzelf twijfel al geruime tijd voor het aanschaffen van een tourkap / racekap of andere. Wat voor mij belangrijk is is de binnenruimte, en als ik lees dat je maar 1 cm vrije ruimte hebt... Ik draag nl steeds een fietshelm tijdens het rijden met de Velomobiel en tijdens de donkere dagen gaat daar ook steeds een lamp bovenop om in de bochten te kunnen schijnen (3/4 van mijn parcours in onverlicht). Zijn er rijders die gelijkaardige vereisten hebben en dit toch kunnen combineren met een kap?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Onder een kap een lamp op je hoofd dragen gaat echt niet lukken, want dan verlicht je van binnenuit je vizier en dan verblindt je jezelf.

      Ik heb op mijn XS een Sinner-kap en ik zit wat dieper in de fiets dan Paul. Ik heb dan ook beduidend meer ruimte dan 1cm boven mijn hoofd. Ik kan mijzelf nog flink uitstrekken, voordat ik de kap raak. Of ik er ook met een helm onder zou passen, dat zou ik moeten uitproberen. Eigenlijk denk ik niet dat dit comfortabel zit. Je raakt met zo'n helm dan ook bijna constant de zijkanten van de kap.

      Verwijderen
    2. Wim heeft gelijk. Een lamp aan onder de kap is geen goed idee. Zelf heb ik de bovenruimte als voldoende ervaren ook al was het maar een ruime cm. Is per persoon afhankelijk van afstelling stoeltje en lengte bovenlichaam. En een helm onder de kap zou ik ook niet doen (normaal draaag ik dus wel een helm). Kijk eens of er in je omgeving een kaprijder is waar je even mag passen en/of proberen.

      groet,
      Paul

      Verwijderen
    3. Dus als ik jullie goed lees, is een lamp op het hoofd (ook zonder helm, bvb op je voorhoofd) om de bochten goed in te schijnen, zowiezo niet combineerbaar met een kap (gezien reflectie op de binnenkant). Hoe lossen jullie het probleem van de zichtbaarheid op (op bochtig parcours zonder verlichting), gezien de lampen op een velomobiel nog niet meedraaien zoals in de recente auto's (werkpuntje)?

      Verwijderen
    4. Hallo Wim,

      Zowel Wim H. als ikzelf lossen dat op met extra verlichting ter hoogte van de spiegels, zodat het totale lichtbeeld een stuk breder word. De chinese "lichtkanonnen" zijn ook krachtig genoeg om vér voor je uit te schijnen als er geen tegenliggers zijn. Bevalt mij prima, en ik heb ook heel erg donkere stukken onverlicht op mijn woon-werk route.
      Onze auto is pas nieuw, (oktober 2014) maar heeft ook geen meedraaiende koplampen, ik geloof ook niet dat zoiets al gemeengoed is op alle nieuwe auto's, uitgezonderd de duurdere en luxe modellen.....

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
    5. Adri geeft naar mijn idee al een goede oplossing. Een lamp op zowel li als re spiegel monteren. De dubbele set van B&M Speed is daar o.a. geschikt voor. Ook een Phillips Saveride geeft een mooi breed beeld (dubbele LED). Alleen wordt die helaas steeds lastiger verkrijgbaar.

      Het gaat hier over kappen. Een hoofdlamp binnen de kap dragen kan wel. Doe ik ook. Gewoon uit praktische overweging. Bij het instappen licht bij de hand. Onderweg bij evt. pech (zelden! knok-knok) en bij aankomst. Een enkele 'wilde rit gebruik de hoofdlamp nog wel eens als binnenverlichting dan wel als richtlamp (bij stilstand) door de oorgaten van mijn Sinnerkap, om b.v. een bord te lezen, onbekende wegtoestand te bekijken of wild te spotten. Er mij fietsen is idd niet slim zoals hierboven genoemd.

      Een fietshelm dragen onder een kap is zinloos. Zie hierover mijn reactie op dezelfde vraag elders: http://www.ligfiets.net/product/accessory/722/sinner-tour-kap.html

      Meestal draag ik een hoofdband over mijn oren tegen kou en windgeruis(!) onder de Sinnerkap. Daar overheen de lichtgewicht Petzl Tikkina (super ding! Vaak slecht nagemaakt, kost wat maar heb je ook wat)
      Ipv de hoofdband vind ik een fietspetje van Waltzcap ook practisch. Lijkt ontworpen voor ligfietsers. Toch een klep boven je ogen tegen neerslag of zonlicht maar geen uitstekende klep die je petje kan laten afwaaien of tegen de binnenkant van je Sinnerkap komt bij het draaien van je hoofd.

      Mmmmm....heb ik nu vaak genoeg Sinnerkap genoemd? OK, Sinnerkap...;-P

      Verwijderen
  6. Mooi verslag Paul, maar dat had ik eigenlijk ook wel van je verwacht.

    Die 'stemmen in je hoofd' daar kun je toch wel hulp voor zoeken hoor ;-)
    Toevallig heb ik dit wel eens bij de hand gehad (niet zelf) en mij is verteld (door de organisatie die kinderen met stemmen in hun hoofd behandelen) dat deze stemmen toch altijd je eigen gedachten zijn. Dit biedt wel hoop dacht ik zo.

    De positieve punten die jij noemt herken ik uiteraard.

    Over het gedoe met het vizier zeg ik: pinlock-visor.

    Mijn vizier dampt natuurlijk ook wel aan, maar op de plek van de pinlock-visor heb ik gewoon goed zicht. Vaak fiets ik ook met het vizier een stukje open en dan heb ik sowieso nergens last van, want dan kijk ik eronder door. Op sommige blogs las ik iets over het 'aanvriezen' vanaf de buitenkant. Tja, daar help volgens mij niets tegen :-(

    Als het vizier volledig gesloten is, dan rammelt het inderdaad. Een beetje velcro hier en daar help wel, maar toch. Ik zet het vizier een halve centimeter open en dan rammelt het niet of nauwelijks meer.

    Mijn vizier had de neiging om te zakken, nou meende ik daar op het blog van Harry/Twilwel een keer iets over gelezen te hebben. Standaard zitten de vizieren namelijk met een kunststof ring en een rubberen ring bevestigd. Als dit nat wordt, dan gaat het vizier soms zakken. Op het blog van Harry/Twilwel staat dat hij aan beide kanten van het vizier witte kunststof ringen gebruikt. Na een mailtje heeft Harry/Twilwel/Sinner deze ringen + toebehoren (langere boutjes, borgmoeren, enz,) gratis opgestuurd. Het vizier zit nu precies vast genoeg. Zakt niet meer, maar is wel makkelijk te verzetten.

    Maar goed, jij hebt besloten om toch iets kouder en minder cool door het leven te gaan. :-)

    Het moet bij de volgende LOL-tocht trouwens wel heel koud zijn, wil ik weer met de kap gaan rijden. In een groep is zonder toch iets praktischer.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Een van de betere door "Wim Schermer" naar buiten gebrachte ideeen ( in de vorm van producten ) zijn de rubber strips die je aan de binnenzijde van de kap kunt plakken. Daardoor zal de kap zeker net zo goed als een helm functioneren en harde botsingen van hoofd en kap verzachten/voor een deel absorberen. Zeker bij omrollen en met de kap tegen de straat slaan zal zowel de kap als de rubber strips je hoofd goed beschermen. Bij andere rare inslagen zal de kap je waarschijnlijk beter beschermen dan een fietshelm.

    Ik rij mijn Quest vaak nogal ruw over mijn ww-route die niet lang is maar wel voor een groot deel over stadsfietspaden, en daar blijken zulke simple rubber strips mijn hoofd beschermen tegen botsingen met de kap, speciaal met de scharnierbout van het vizier. En zulke rubber strips werken natuurlijk net zo goed op andere kappen....

    Maar....als je geen kap over je heen wilt zul je daar geen boodschap aan hebben. Ik kan me er eigenlijk wel wat bij voorstellen wetende van jouw blogs over je (verre) fietsreizen dat jij vooral een fietser bent, en daarbij met de velomobiel rijdt.

    Ik ben een automobilist die met een velomobiel rijdt ( lol maar zo is het wel ) en daarom andere eisen heeft bij zo'n velomobiel. Maar waar ik eerder 3/4 van het jaar met kap reed heb ik toch wel bij +10 graden en hoger ontdekt dat zonder kap rijden ook zo zijn voordelen heeft. Het geeft een vrijer gevoel, je krijgt betere koeling en je ziet je omgeving waar de kap dat wegneemt.

    Toch wil ik absoluut niet met gure ijswind, stortbuien en andere narigheid zonder mijn kap. Dat heb ik een keer moeten bekopen met heel griezelige pijn in mijn kaakgewricht. Toen dacht ik : dat niet weer :-))

    BeantwoordenVerwijderen