maandag 2 juni 2014

Mijn Top 5 Ver Fietsen

A.s. zaterdag ga ik ver fietsen. Verder dan ik ooit op één dag heb afgelegd: ik sluit aan bij een gezelschap van velonauten om een rondje 'waterschap' te gaan fietsen. Toen ik namelijk in maart voor het personeelsblad van mijn werkgever een eerste deel van een rondje langs de grens fietste, kwam uit de gelederen van LOL al snel de suggestie opborrelen om die 270 kilometers op één dag te doen.

Zaterdag 7 juni is het dus zover. Het wordt behalve een ongetwijfeld lollige dag, ook flink werken voor mij. Ter geestelijke voorbereiding liet ik alle eerdere ritten van substantiële lengte aan mijn geheugen voorbij glijden. Kon ik misschien zelfs een top 5 samenstellen van mijn langst afgelegde afstanden?

Ik had geluk. Het samenstellen van zo'n Top 5 Ver Fietsen werd vergemakkelijkt door het feit dat ik afstanden meer dan 100 kilometer meestal tijdens fietsvakanties aflegde. En al die buitenlandse fietsreizen zijn stuk voor stuk , vanaf 1985, netjes in schriften en mappen vastgelegd. Inclusief alle dagafstanden.

 1. 222 km: van Enschede naar Etten-Leur

Ooit eens gefietst op een gewone vakantiefiets. Anja en ik wilden eens proberen of het kon. 's Ochtend heel vroeg van huis vertrekken met als bestemming de woonplaats van mijn ouders. Kapot kwamen we laat in de avond aan. Maar we hebben het gehaald. Het is al zo lang geleden (meer dan 20 jaar) dat we niet eens meer weten wanneer dit record gezet is. Dit record gaat dus a.s. zaterdag sneuvelen.

Zo moet die route er toen ongeveer uitgezien hebben

2. 199 km: de Oliebollentocht van 2012

Al uitgebreid op dit blog beschreven. Heen was een makkie, de tocht zelf geen probleem maar de reis terug tegen een ijskoude wind in langs de IJssel was op het laatst wel ploeteren.

Ergens langs die ijskoude IJssel op weg naar huis

3. 161 km: van Karoo NP naar Aberdeen (Zuid Afrika)

Een voor een buitenlandse fietsvakantie mega-afstand. De weg liep kaarsrecht door de een vrijwel boomloze vlakte. En de stormachtige wind? Die hadden we pal in de rug, zelfs als je je benen stil hield stond er zo 25 km per uur op de teller. Stoppen was problematisch, je werd omvergeblazen als je even niet oplette.  

Met wind mee is hier 160 km goed te doen.

4. 150 km: onderhoudsritjes naar Velomobiel.nl

Sinds ik de Strada heb gaan dit soort afstanden eigenlijk heel makkelijk. Als ik zin heb fiets ik ook nog wel eens 25-30 km om. Gewoon omdat het kan. De basis conditie is goed genoeg door de dagelijkse woonwerkritten van 30 km enkele reis.

Dronten, langs de Hanzelijn

5. 138 km: van Irako naar Omaezaki (Japan)

Lang geleden, in 1985, fietsten wij door de wondere wereld die Japan heet. Verder dan Duitsland, Spanje of Frankrijk waren we nog daarvoor nooit geweest. Een stormachtige wind joeg ons oostwaarts langs de kust. 's Avonds sliepen we  in een jeugdherberg, namen zo'n kokend heet Japans bad en aten inktvis-armpjes met stokjes.

Japan, navigeren was soms wel lastig

Het klopt dus wel, met zo'n velomobiel maak je makkelijker meer meters met minder moeite. Je hebt ineens géén superwind mee meer nodig om toch recordafstanden af te leggen. Dat gaat a.s. zaterdag nog hééél goed van pas komen.




4 opmerkingen:

  1. Dat is een mooie top 5, Paul. Wel jammer denk ik dat die Japanse rit er zaterdag uit valt. Top 6 dan maar?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Lijkt me een leuke tocht om eens mee te rijden, en snelheid van 30 moet goed vol te houden zijn. Ben benieuwd naar de verslagen die er vast gaan komen hiervan.

    RJ

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Bijzonder mooie top 5. Jaloers!
    Helaas helpt het je niet voor de komende rit. Mogelijk wel je opgedane ervaringen op die tochten.
    Wat telt is je huidige fietsconditie. Frequentie van fietsen en km's per week? Dacht wel dat dat goed zit met jou.

    Nu is het nog zaak je fiets in orde, voldoende juiste mondvoorraad en.....drinken. Nog belangrijker dan eten. Eet waar je zin in hebt en verdragen kan. Maar regeer met strakke regelmaat je drinkgedrag. (maar wees zeer matig met koffie) Blijf de hele dag een zeikert! ;-)

    Verder vertrouw ik er op dat je het gewoon gaat volbrengen. De afstand is maar een getal. De afstand een gegeven, geen prestatie. Er zijn geen prijzen te winnen behalve een lekkere douche en een pilsje voor elke deelnemer na afloop.
    Belangrijkste van alles is er een leuke dag van te maken, genieten van mooi Nederland en lol maken met elkaar.
    Dat kan niet stuk met de huidige inschrijvers. Veel LOL!

    BrandweerQuest

    BeantwoordenVerwijderen