maandag 21 april 2014

500 meter voor 50.000 dorstige kelen

Woon je in Apeldoorn of omgeving? En heb je de laatste tijd wel eens de kraan opengedraaid? Ja? Nou bedankt, dankzij jou moet ík nu omrijden. Echt waar, zo complex zit de wereld in elkaar tegenwoordig.

Drinkwaterbedrijf Vitens haalt namelijk al heel lang elk jaar miljoenen kubieke meters water uit de diepe Veluwse ondergrond ergens ten zuiden van Apeldoorn. Tienduizenden huishoudens zijn daar dagelijks van afhankelijk. Al dat oppompen van water is helaas niet goed voor de natuur die daardoor verdroogt.

Eén van de oplossingen is extra water naar het zgn infiltratiegebied Schalterberg te brengen. Daar kan het dan in de bodem zakken, jaren later weer opgepompt en gezuiverd worden, om  dan de reis naar de dorstige kelen van Apeldoorn te beginnen. Maar ja, waar haal je elk jaar 2 miljoen kuub redelijk schoon water vandaan?

Daar rechts stroomt dat schone water waar half Apeldoorn straks van drinkt....

Toevallig blijkt de waterkwaliteit van mijn geliefde Apeldoornse Kanaal erg goed te zijn. Het plan is dus simpel. Men bouwe een pompstation naast het kanaal en pompe het water via een zes kilometer lange pijpleiding verder naar de gortdroge Veluwse bossen.

Zo werkt het ongeveer Meer over dit project op de website van Vitens (Bron origineel: Vitens.nl)

En daar kom ik in beeld. Want vlak naast het kanaal is nu dus een fikse bouwput verschenen. Dat stuk van het fietspad is sinds twee weken afgesloten. En het gaat nog wel een paar maanden duren. Tot alles klaar is moet ik een paar honderd meter omrijden. Voor de dorstige kelen van Apeldoorn én voor de droge Veluwse natuur. Nou, graag gedaan hoor!





3 opmerkingen:

  1. Hoi Paul,
    ik vroeg me gisteren al af waarom ik 500 meter om moest fietsen. Maar het was voor mijn eigen dorstige keel, en die van 49999 anderen. :-)

    Groeten, Edwin.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. 'T is geen vervelend stukje om en als er dan nog een mooi verhaal van te maken is ben ik alweer tevreden....!

      Verwijderen
  2. Je zult maar dorst hebben na 500mtr. :-)) weet je waar je wezen moet.

    BeantwoordenVerwijderen