vrijdag 31 januari 2014

37.980 keer per dag...

Zo vaak draaien mijn voorbanden rond op een gewone forensendag.  Je staat er niet bij stil. Integendeel je raast met vliegende vaart voorwaarts terwijl de banden  zachtjes zoemend op de achtergrond hun werk doen. Elke dag weer.

Het gaat hier om een setje Schwalbe Marathon Plus banden die ik in maart 2012 aanschafte.
Ik had twee lekke banden met de toen standaard gemonteerde Perfect Moirees achter de rug, en daar geen zin meer in.

Maar nu, ruim 13.000 km en twee  jaar later, zijn die verdraaide Plusjes nog steeds niet versleten. Vooral de achterband weet nog van geen wijken. De voorbanden beginnen nu toch wel iets van slijtsporen te vertonen. Maar die zijn dan ook elk zo'n 8 miljoen keer rond geweest.

Een vrijwel nieuwe Marathon Plus 47 mm achterband in maart 2012
Dezelfde achterband maar nu 13.000 km later. Is dit nou slijtage?
En de voorband, (47 mm) ook na die ruim 13.000 km. Dit begint toch wel op slijtage te lijken.


Ik wacht geduldig tot ze echt versleten zijn. Maar dan komt onvermijdelijk het telkens weer moeilijkste moment in het leven van een velonaut! Met welke banden ga ik de volgende 8 miljoen rondjes (of meer) draaien?


12 opmerkingen:

  1. Een mens staat er niet bij stil, maar als wij eens zoveel toertjes zouden maken :-(

    Ik weet ook al langer dat de Marathon + banden naast een sterke lekbestendigheid ook zeer slijtvast zijn. Zelf heb ik een die al 9000 km (35 mm) meegaat en andere (47 mm) ruim 7000 km. De marathon racer (40 mm) die eerst op de Grasshopper lag was na 2000 km verder versleten was dan de + nu na 9000 km, dat zegt veel. En ik weet dat ik nu nog wel een tijdje verder kan eer er aan vervanging moet gedacht worden.
    Daarnaast reed ik met de racer elke keer weer lek, met de + niet meer.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dan zul je nog geduld moeten hebben, de blauwe laag is nog niet te zien in die voorband

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Als je zo lang met banden kan doen lijkt mij de opvolger niet echt een moeilijke keuze...............☺

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Deze ervaring heb ik ook, dat is wel even andere koek dan Schwalbe kojak of zo. Wel een beetje saai eigenlijk. Ik ervaar deze 47 mm ook niet langzaam, vooral niet in de zomer; wel zwaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik sluit me bij Adri aan. Waarom zou je van model/merk band moeten verwisselen als die alles doet wat je ervan verwacht ?






    BeantwoordenVerwijderen
  6. Soms moet je juist veranderen om eens wat nieuws te proberen, al was het maar uit nieuwsgierigheid. Zonder nieuwsgierigheid was er ook geen velomobiel geweest. Wat wel overigens....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mee eens Wilco, doe ik ook, maar ik merk wel dat ik na verloop van tijd steeds weer terugkom bij iets waarmee ik goede ervaringen heb. Bijvoorbeeld hardloopschoenen heb ik vele merken geprobeerd, maar na een jaar of 6 en diverse merken ben ik volledig overgegaan op Asics Gel Kayano's, omdat die mij het beste bevielen. Net zo met racebandjes, na van alles geprobeerd te hebben, nu volledig over op Continental Grand Prix 4000.
      Maar uittesten van iets nieuws blijft natuurlijk prima, zo ben ik ook in de Strada terecht gekomen.............

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  7. Dan doe ik toch iets verkeerd...
    Mijn Marathon+ voorbanden zitten er nu bijna 10k km onder maar zijn al wel helemaal groen. Overigens nog niet lek geweest. Doel is nog even de 10k halen (twee weken of zo). Zie ook mijn reactie bij deze band op Ligfiets.net. Achterband is een Energizer+, na 15k nog niet groen uitgeslagen maar wel volledig 'slick'. Zal het liggen aan hard trappen en hard remmen? De vele bochten op mijn route? De stukjes 'raspasfalt'? Overigens komen er gewoon weer dezelfde banden onder, al zouden ze maar 5k meegaan. Niet lek is ook wat waard.
    Toch ben ik benieuwd hoe lang het volgende setje het gaat uithouden: ik dacht dat de uitlijning van de voorwielen de perfectie benaderde dankzij mijn eigen gemaakte uitlijnlinialen en mijn kantelframe waarin ik de fiets op de kop kan zetten, wat de werkzaamheden veel makkelijker maakt. Echter: doordat de fiets op de kop stond tijdens het uitlijnen heb ik de linialen parallel laten lopen aan het koetswerk. Deze lijn is niet precies parallel aan de weg waardoor de sporing toch niet perfect is. Dit heb ik nu opgelost. Misschien gaat het volgende setje M+ wel 15k mee maar toch lijkt het mij sterk dat deze kleine verbetering aan de uitlijning de 'houdbaarheid' zal verdubbelen. T.z.t. zal ik mijn reactie op Ligfiets.net bijwerken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als het groen erdoor komt heb je de 'gewone' Marathon Greenguard, denk ik. De plusjes hebben nl. een blauwe laag. Ook ik heb schuurpapier asfalt en een heleboel bochten. Ik fiets nu twee jaar en de laatste keer dat ik bij velomobiel.nl was( 10 maanden geleden), was de sporing nog perfect. A.s. dinsdag ga ik zoals elk jaar weer een keer voor klein onderhoud op en neer en dan laat ik altijd ook de sporing nakijken.

      groet,
      Paul


      Verwijderen
    2. Paul, je hebt gelijk. De banden met de groene vulling, die ik dus gebruik, zijn de gewone Marathons. Blauw is plus. Heeft volgens mij alleen betrekking op de dikte van de antileklaag. Ik weet niet of de zwarte rubberlaag ook dikker is bij de +.

      Verwijderen
    3. Mocht je het een keer nodig hebben, dan heb ik zo'n 'bok' om de sporing te controleren.
      Kan bij mij thuis, maar ik kan het ding eventueel ook in de XS gooien en meenemen met een LOL-tocht.

      Verwijderen
    4. Wim, dank je. Ik hou het in gedachten... groet, Paul

      Verwijderen