woensdag 17 juli 2013

Stuwt Strava de snelheid op?

De fiets-app van Strava wordt al een tijdje door een groep velomobielrijders gebruikt. Onderstaand knipsel haalde ik uit de editie van het 16 juli 2013 van het AD Amersfoortse Courant. Het is een onderdeel van een langer artikel. De kop daarvan is traditioneel, elk jaar weer terugkerend:  "Racende wielrenner schrik van 't fietspad".

Zoals we gewend zijn heeft iedereen er weer een mening over. Zelfs het ministerie van IM weet te melden dat iedereen zich aan de verkeersregels moet houden. Tja, wat moet je er meer van zeggen?



6 opmerkingen:

  1. En toch kun je niet ontkennen dat het niet zo is.

    Hoewel Strava niet iedereen aanzet tot verkeersgevaarlijk gedrag, doet het dat wel bij een aanzienlijk aantal wielrenners getuige de records waar dat uit verkeersveiligheidsoogpunt niet zou kunnen.

    Het zou wel grappig zijn als Strava toelaatbaar bewijs zou zijn voor het geven van een verkeersboete...het bewijs heb je zelf geleverd ;-))

    Maar de 'verkeersregels' ? In veel gevallen storen fietsers zich aan snelle wielrenners op plaatsen waar ze geen overtreding begaan als ze 50 km/u rijden in een peleton zoals beweerd wordt. Ook op een racefiets haal je zulke snelheden natuurlijk ook alleen maar op rechte lange fietspaden, en die liggen toch echt meestal buiten de bebouwde kom waar voor fietsers geen maximum snelheid geldt.

    Het fenomeen dat wielrenners massaal erop uit trekken bij mooi weer en tijdens de tour de France en last veroorzaken mag dan wel van alle tijden zijn, maar als ze veel ongelukken maken trekken ze wel de aandacht van de overheid en gezien dit internationaal is zelfs Brussel.

    We zagen in Vlaanderen al peletonrammelstroken maar die gaan weer weg want die hinderen bakfietsen en gehandicaptenvoertuigjes ook op lage snelheid. En gewone fietsers die niet lkangs de rand gaan rijden, wat de racefietsers wel doen....die passen zich gewoon aan.

    Toch gaat ons dit ook aan, want als de Europese Unie ( of Nederland op zich ) mocht vaststellen dat de snelheid op het fietspad 25 km/u is ( en elke fietser dus een snelheidsmeter/fietscomputertje moet monteren wat niet eens onrealistisch gevraagd is, een fietscomputertje kun je al krijgen vanaf 6 euro ) dan hebben ze velomobielen ook flink te pakken....want wat heb je aan een stroomlijn als je niet eens lekker kruissnelheid ( 27-35 km/u )mag rijden en anders een boete kunt krijgen ?



    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is de dag dat ik de fiets ga laten staan of ga emigreren.
      Lijkt me sowieso onrealistisch want handhaven doen ze toch niet en kunnen ze ook niet. Kijk alleen maar naar de pakkans voor het rijden zonder licht, die is ongeveer nul. Ik ben in mijn leven zelfs nog NOOIT daarop gecontroleerd.

      Verwijderen
    2. Maar als 16/17 jarige met mijn crossbrommer 50 km/u rijdend buiten de bebouwde kom reed er zo vaak of een politiemotor of politie auto van toen nog de rijkspolitie met dezelfde snelheid naast mij, resulterend in een bekeuring, dat ik datzelfde nog steeds verwacht als ik dat met mijn Quest doe als dat niet meer zou mogen....



      Verwijderen
    3. Mijn brommer reed 60 en ben nog nooit aangehouden, ligt er misschien aan dat ik dat op een puch maxi deed :)

      Verwijderen
  2. Tja, je kunt het ontkennen, maar volgens mij werkt het wel zo.
    Ik rijd altijd flink door, maar alleen daar waar het kan. Maar als ik bijna aan het einde van een rit een mooi gemiddelde op de teller heb staan, ben ik toch geneigd om wat meer risico's te nemen om dat gemiddelde vast te houden of nog hoger te krijgen. Verantwoord of niet, zo werkt het bij mij wel. Niet dat ik dan als een dolle door alle rode lichten ga rijden (doe ik echt zelden, op de hele route slechts op één punt omdat je daar vrijwel altijd voor niets wacht) en onoverzichtelijke kruispunten over jaag, maar toch zijn er dan enkele momenten waarop je anders rijdt dan bij een rit zonder 'haast'.

    BeantwoordenVerwijderen