dinsdag 11 juni 2013

Meeslepen geen probleem

Vanochtend duwde ik mijn fiets de tuin in; ik moest even wat passen. Of een stapeltje Lundia planken aan de linkerkant in de fiets mee te nemen was.

Die klassieke Lundia stellingen worden niet meer verkocht maar er is wel een uitgebreide handel in gebruikte onderdelen. Een slimmerik heeft grote partijen tweedehands Lundia-onderdelen opgekocht en verkoopt die nu in Amsterdam, Zoetermeer en, hoera vlakbij mijn werkplek, in Apeldoorn. Komt mooi uit, want we hebben er nog een paar nodig.

Die planken pasten dus makkelijk. Van platte smalle dingen gaan er veel in de ruime flanken van S94. Bij dat passen viel mijn oog op de velomobieltas. Ik tilde 'm even uit de fiets om de pas-planken wat beter in te kunnen schuiven en merkte dat ie eigenlijk best zwaar was.

Wat sleepte ik eigenlijk allemaal mee?

De inhoud van mijn velomobieltas
  1. Dé velomobieltas (gekregen bij de aanschaf van de fiets). Een onmisbaar attribuut, met handige buitenvakjes voor o.a. je telefoon.
  2. Instelbaar beugelslot. De parkeerrem kan er mee op slot gezet worden (ooit eens gezien op het weblog van Kees van Hattem). Zelden in gebruik.
  3. Minivizier voor aan de fietshelm (te gebruiken bij matige regen overdag)
  4. Broekspijpbeschermer. Voor de zeldzame keren dat ik met een gewone lange broek moet fietsen. Dan wel erg handig en noodzakelijk.
  5. Twee binnenbanden. 1 x 26 inch, en 1 x 20 inch. Nooit gebruikt want onderweg nog nooit lek gereden. Dat heb je met Marathon Plus.
  6. De wereldberoemde velomo-poncho. Houdt me bij regen nog een hele tijd droog. Voor hardcore schuimdekselmijders als ik ideaal.
  7. Petje met logo van mijn vorige werkgever. Vervangt de helm bij zeer zware regenval, de enige manier om mijn bril nog enigszins droog te houden.
  8. Diverse sleutels om dingetjes aan- en los te draaien
  9. Een spaak. Ooit eens gelezen dat dit handig zou zijn om een vastgeklemde ketting uit het achterste van de fiets los te peuteren. Weegt niks, ook nog nooit gebruikt.
  10. Twee pompjes. Eén voor de Risse Genesis schokdemper (eigenlijk niet nodig, blijft al een eeuwigheid op druk), en één gewone in geval van de toch nog lekke band onderweg
  11. Doekje(s) om de handen weer enigszins schoon te krijgen na viezehandenpech
  12. Bewegingsalarm. Zelden in gebruik. Goedkoop ding van DealExtreme, maakt wel erg veel lawaai.
  13. Zefal plaksetje met bandenwippers etc. Zat standaard bij de fiets. Nog nooit gebruikt.
  14. Een regenjack. Niet op de foto want past niet meer in de tas. Zit in een stevige hoes vastgeklemd rechtsachterin de fiets (achter de derailleur). In de winter stop ik hier ook nog een lange regenbroek bij.
Veel hiervan heb ik dus nog nooit gebruikt.  De nummers 3, 6 en 7 zijn eigenlijk het populairst. Ik heb nu eenmaal vaker slecht weer dan pech onderweg.

Daarnaast gaat er elke werkdag een rugzak met lunchspullen en werkkleding mee. Het schuimdeksel verblijft achter het stoeltje, het kleine schuimdekseltje zit met klittenband tegen de rugleuning gekleefd.

En dan is er die stapel Lundiaplanken natuurlijk nog.

9 opmerkingen:

  1. En wat wegen al de accessoires bij elkaar?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goeie vraag. Alles op de keukweegschaal gewogen: velomobieltas met inhoud: 1,9 kg + regenjack van 0,8 kg = 2,7 kg.

      Verwijderen
  2. Grappig, dit gaat leuk worden.
    Had toevallig een digitale keukenweegschaal staan voor de cake. Heb een greep in mijn fiets gedaan.
    Resultaat. Velomobieltas 1645+125(telefoon)+201(GPS) daar zit in van astrekker tot WC-papier.
    Mijn gewone plastic voetpomp met manometer bracht 1029 gram op de schaal, maar elke gram waard. Onmisbaar ding.
    Mijn gereedsschaptas (net opgeruimd).......2487 gram.

    Zit vol met diverse kettingschakels, garagevet, bouten en moeren, rol ducktape, schroevendraaiers, imbussetten (een blok en populaire losse sleutels met handvat) een een complete set kleine steeksluitels. Blok ringsleutels. Losse kettingpons, busje snelsluitschakels.
    Uiteraard bandenplakset en 20+26 inch binnenband.
    Dan nog reserve kettingrol met originele as, tien 20 inch spaken, tien 26 inch spaken enz, enz, enz......
    Totaal samen 5487 gram. Valt me niet tegen....maarrrrrr....

    Daar komt dan nog bij een losse jas en een petje. Vroeger had ik nog een Senz stormparaplu mee, maar nu niet meer omdat ik velomobielkap heb.
    Wilde ik eerst nog wel eens klapstoeltje meenemen, nu heb ik een opblaas kussentje..kan ik ergens op zitten met een pauze. ;-) Allemaal niet gewogen.
    Af en toe vergeet ik nog wel eens de boodschappen uit te pakken, die dan door de fiets gaan slingeren. Ontbijtkoek, kippenvoer, zakjes geraspte kaas en een buis Chips, pakken Sultana's. Ook maar niet mee geteld.
    Ik heb ook wel eens tijden met een vergeten slaapzak in de muts rondgefietst. Daar kan je wel eens om verlegen zitten. Maar 1 kg.

    Mmmm....zou die reserve vouwbanden (20+26 inch) nog in die plastic zak achter in de staart kunnen liggen? Niet gekeken. Zitten daar ook nog binnenbanden bij denk ik.
    Oh, en mijn waterdichte winternoodzak. Die heb ik er net uitgehaald. Vol met reserve kleding, deken, warmtebron, eten en drinken. Niet nodig nu. Neemt alleen maar ruimte in. Ben best wel een grammenjager. #not

    Behalve het kippenvoer, heb ik alles wel een keer nodig gehad. Tja, dan sleep je 10 kg zooi met je mee. Haha!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Theo,

      Lees in dit verband ook nog even je eigen reactie op een oud bericht op dit weblog. http://mooigeelisnietlelijk.blogspot.nl/2012/09/inpakken-en-wegwezen.html ;-)))

      groet,
      Paul

      Verwijderen
    2. Haha! Ik snap hem. Daar trap ik niet in.
      Kan je uit de droom helpen. Ik ben nog veel extremer geworden. Dat wil je niet weten.
      Ik heb deze winter zelfs geen fiets meegenomen.....
      24 uur pionieren in de sneeuw tussen de dieren. In een van de koudste periodes.
      http://www.youtube.com/watch?v=StHds3wk7Ls

      Afgelopen Raptoride in mei was ik toegerust voor 2 dagen all-in, Incluis fiets (Raptobike) 17,5 kg schoon op de weegschaal.
      Tja heb ik nu alleen al 10 kg zooi voor een rondritje.....wel een beetje overdreven natuurlijk. 5 kg in het echt.
      De velomobieltas gaat meestal niet mee net als de GPS. De pomp wel en de gereedschap tas ook. Een selectie door de jaren heen van dingen die echt zinvol en onmisbaar zijn gebleken.
      Ik sleep het niet mee voor de Bling-Bling, maar omdat ik het daadwerkelijk gebruik, gebruikt heb en ook bruikbaar is.
      Daarom is het zo zwaar.
      De mensen om mij heen en die mij kennen vertrouwen er ook op dat ik die spullen bij me heb....voor hun.

      Verwijderen
  3. ik zou niet pressies weten hoeveel alles weegt maar je hebt de foto's van mijn fiets gezien;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. En dan nog het risico lopen %^&*@ !!! net niet dat sleuteltje of gereedschapje bij je te hebben...

    Ik wordt ook langzamer wat wijzer en de gereedschapstas vult zich ook met meer spulletjes. Kettingpons en alle voorkomende inbus en steek/ringsleuteltjes (x2) idd. En beide maten binnen en buitenband. Ik wil toch in bijna alle gevallen weer kunnen wegrijden.

    Dat van die kettingrol van Theo sta ik wel van te kijken. Ik heb me laten vertellen dat de huidige rollen wat minder slijtagegevoelig zijn. De lagertjes zouden het ook niet zomaar mogen begeven. Maar ja als je heel veel kilometers fietse of een oudere velomobiel hebt is dat natuurlijk ook iets wat je kunt verwachten op een moment dat het niet uitkomt.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Heb standaard ook best een hoop zooi bij me:
    - Beugelslot
    - Pomp
    - Poetslap (voor als je vieze handen krijgt als bv de ketting er ooit afloopt)
    - 2 reserve binnenbanden
    - Plakset (plakkers + simson 'lijm' + metalen bandenlichters)
    - Velglint
    - Rolletje isolatietape
    - Tyrepje
    - Zakmes
    - Kettingpons
    - Paraplu
    - petje
    - pleisters
    - bewegingsalarm (ook van Dealextreme!)
    - het bekende wetsartikel waarin staat dat ik op de weg mag rijden
    - als het koud is een vest en / of jas / muts / handschoenen
    - Zonnebril én fietsbril
    - thermometer en fietscomputer
    - accu voor de verlichting en richtingaanwijzers
    - En dan de rest van de dagelijkse spullen zoals labello, deodorant, usb kabeltje, voedselvoorraad, telefoon, oordopjes, portomonee en sleutels.

    Hmm, ik wil geloof ik niet weten wat dát allemaal weegt bij elkaar. Ik gok toch wel snel een kilo of 6-7.

    En denk maar niet dat ik veel thuislaat als ik met de open ligger of met de rechtop fiets ga, dan gaat die hele zwik ook gewoon mee :)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. I carry a lot of stuff when I go on a long Brevet. I feel it is better to carry it around for nothing, rather than not have it when you really need it. Our part of Canada is really flat like the Netherlands, so a little extra weight is not noticed as much as places with mountains to climb.

    BeantwoordenVerwijderen