woensdag 20 februari 2013

Prinses Apeldoorn na 110 dagen wakker gekust

Bron afbeelding  Wikipedia
De titel van dit bericht lijkt te wijzen op een sprookje. Dat klopt en het begint als volgt.

Er was eens een prinsesje Apeldoorn dat na een lange diepe slaap van wel 110 dagen wakker gekust werd door prins Twitter.  Daarvoor was dat wakker maken al verscheidene keren tevergeefs geprobeerd door het hulpje van de prins, schildknaap E. Mail. Maar die kon schreeuwen en aan haar mooie armpjes trekken tot ie een ons woog. Ze bleef diep en vast in slaap.

Want wat begon als een omslagpunt voor ondergetekende in zijn carrière als velonaut, bleek uiteindelijk een drie en een halve maand durend slecht sprookje te worden.

Op 25 oktober 2012 raakte ik op ongelukkige wijze een middengeleidertje op het fietspad in Apeldoorn Noord. Ik kantelde maar de schade viel mee en met een lik Commandant 4 kwam alles weer goed.

Snel daarna meldde ik dit punt bij de Buitenlijn van de gemeente Apeldoorn. Ik heb daar goede ervaringen mee, een gat in het fietspad is meestal binnen een paar dagen keurig weggewerkt. Maar deze keer zou het allemaal heel anders gaan. De Fietsersbond afdeling Apeldoorn had me al gewaarschuwd: "Als je over twee maanden nog geen reactie hebt gehad, meld dat dan nog even bij ons. Dan kunnen wij er ook aandacht voor vragen...".

17 december 2012 (53 dagen later)

Een mooie dag in het vorige jaar. Ik vind dat de gemeente tijd genoeg heeft gehad en stuur een herinnering naar de Buitenlijn. Ik krijg geen enkele reactie. Waarschijnlijk zijn  de gemeentelijke medewerkers al begonnen aan de feestdagen.

28 januari 2013 (95 dagen later) 

Een nog mooiere dag. Ik stuur nogmaals een herinnering en meldt dat ik ook een officiële klacht wil indienen over de trage afhandeling.  Ditmaal gebruik ik het  algemene e-mailadres van de gemeente en, hoera!, ik krijg een reactie.

"Hartelijk dank voor uw e-mail. Vervelen om te horen dat u nog geen reactie op uw melden heeft ontvangen. Uw melding is bij de Buitenlijn geregistreerd met nummer 23188 en is nogmaals doorgegeven aan de verantwoordelijke medewerker met het verzoek om zo spoedig mogelijk contact met u op te nemen."

Het " Zo spoedig mogelijk contact met u opnemen..."   is in dit geval nooit. De gemeente Apeldoorn begint steeds meer te lijken op Doornroosje. Niemand krijgt haar wakker.

12 februari 2013 (110 dagen later)

Ik ben het zat. Ik bedenk een plan en dat plan is Prins Twitter er op af te sturen. Zijne Sociale Hoogheid trekt nogal eens de aandacht en soms helpt dat. Het gesprek gaat als volgt:

@gem_apeldoorn ik deed op 26/10/12 melding Buitenlijn nr 23188. Zelfs na twee keer vragen nog steeds geen antwoord. Is dit normaal? (op 12/2)

@MooiGeel Nee, dit is niet de normale gang van zaken. We zullen het verder voor u uitzoeken en komen erop terug.  (op 13/2)

@MooiGeel U wordt morgen gebeld door de stadsdeelbeheerder. Hij kan beide vragen beantwoorden.  (op 14/2)

15 februari 2012 (113 dagen later)

De stadsdeelbeheerder hangt aan de telefoon. Hij praat erg snel, niet zo raar want er is heel veel uit te leggen. De Buitenlijn heeft mijn melding ooit doorgestuurd naar de verkeerskundige afdeling. Niet zo vreemd want de Buitenlijn gaan alleen maar over losse stoeptegels en kapotte lantaarnpalen. In het systeem van de Buitenlijn is mijn melding dus (?) op afgehandeld gezet. En vervolgens zijn al mijn latere verzoeken in een zwart gat verdwenen. De Buitenlijn was niet meer verantwoordelijk en mijn vragen bereikten die andere afdeling niet eens of men wist niet eens meer welke afdeling er nu mee bezig was. Of die andere afdeling had er gewoon geen zin  in!  Het goede nieuws is dat er een nieuw systeem komt waarmee de hele melding overal te volgen is.

Pas de inzet van Prins Twitter heeft de boel zo opgeschud dat ik dit hele verhaal toch nog een beetje tevreden kan afsluiten. Het kruispunt waar ik zo'n ongelukkig kantelmoment had wordt nog voor de zomer geheel opnieuw ingericht. Ook het rare middengeleidertje gaat er dan uit.



Hier gebeurde het allemaal en over een paar maanden ziet het er hopelijk heel anders uit. 

Overigens wist meneer de stadsdeelbeheerder nog wel uit te leggen dat het gewraakte middengeleidertje en paaltje er gekomen zijn om auto's te weren die het fietspad gebruikten als sluiproute de wijk in. Tja, zo kun je ook denken. Auto's zorgen voor overlast en fietsers zijn er de dupe van. Daar kan zelfs die lange natte kus van Prins Twitter niks meer aan veranderen.







4 opmerkingen:

  1. Lijkt de gemeente Schiedam wel. Wat een drama toch altijd.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Geniaal verhaal. Ben benieuwd hoeveel dagen het duurt voordat het opgelost is.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Goed verhaal Paul, komisch gebracht ipv gefrustreerd, komt veel beter over zo.
    Complimenten! De aanhouder heeft nu gelukkig ook weer gewonnen.

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Inderdaad heel boeiend geschreven. En een prachtige metafoor die prins Twitter en schildknaap e-mail.

    BeantwoordenVerwijderen