vrijdag 28 december 2012

OBT2012: de voorbereidingen

Op 29 december fiets ik voor de eerste keer de fameuze Oliebollentocht. Vorig jaar was dat theoretisch ook al mogelijk geweest ( ik heb mijn fiets immers op 12 december 2011 in Dronten opgehaald). Met niet meer dan twee weken oefenkilometers in de benen, en gezien de aanzienlijke afstand naar Noord Holland heb ik er toen van af gezien. Zwolle ligt echter 'maar'  65 km van Dieren en met een jaar velomobielervaring én ruim  5300 km in de benen heb ik nu geen excuus meer. Ik wil het gewoon een keer meemaken!

De route ernaartoe
Op het moment dat ik besloten had naar Zwolle te fietsen (wel of niet met de auto gaan is geen dilemma als je er geen hebt) begon ik mogelijke routes te verkennen. De basis was de makkelijk doorfietsen route van de Fietsersbond. Een prima route maar als velonaut voelde ik toch de natuurlijke behoefte deze hier en daar te verbeteren. Allerlei geslinger in de landerijen tussen Dieren en Deventer streek ik glad door 'gewoon' langs de hoofdwegen te rijden. Iets verder maar wel met de mogelijkheid lekker (recht)door te rijden.

In eerste instantie wilde ik via het veer bij Olst de IJssel oversteken, het hoge water van de laatste dagen gooide echter roet in het eten. Bijna alle veren zijn nu gestremd en zullen dat waarschijnlijk tot in het nieuwe jaar blijven. Gelukkig vaart het veer bij Genemuiden wel, alhoewel dat vorig jaar vanwege ijsgang een tijd uit de vaart was!

Die reis ernaartoe wordt dan gelijk al een voorproefje voor de OBT. Want niet als solovelonaut, maar al vanaf Dieren samen met Lorenz, en vanaf Deventer met Arjen, Nico en Pieter Jan, fiets ik naar Zwolle. Ben benieuwd hoe de Strada zich houdt in al dat Quest-geweld ;-).

De fiets
Strada 94 lag pas nog op de operatietafel bij Velomobiel.nl. Alles bleek nog te draaien en te werken. Ze gaven me nog wel een wijze levensles mee voor de OBT. "Hou voldoende afstand tot je voorganger!".  Zij kunnen het weten want ze krijgen daarna natuurlijk al die verkreukelde voorkanten binnen.

Bandencheck de dag voor vertrek
Verder was het een kwestie van banden oppompen, accu's en batterijen opladen. Voor het eerst in maanden de Risse schokdemperdruk gecontroleerd: ook nog prima in orde.

Klaar voor vertrek!
Alles is ingepakt, aangevuld, opgeladen, opgepompt, schoongemaakt en gecontroleerd. Morgenochtend vertrekken we  om 7:15 uur uit Dieren voor de lange reis naar het noorden. Tot dan!





1 opmerking: