zaterdag 8 december 2012

Hoe Erg Het Was (deel 2)

Toen ik afgelopen vrijdag op kantoor binnenstapte kreeg ik meer dan één keer de vragen: "Vandaag ben je zeker niet met de fiets?", of "Hoe ben jij vandaag hier gekomen, natuurlijk niet met de fiets!". Mijn antwoord was eenvoudig: ik kom altijd op de fiets. Juist voor dit weer, voor deze omstandigheden schafte ik een velomobiel aan. Met een open tweewieler was ik die dag waarschijnlijk met de trein gekomen óf thuisgebleven.

Maar bij het eerste ochtendlicht zag ik dat het inmiddels flink aan het sneeuwen was. De sneeuwschuivers en strooivoertuigen passeerden met een hoge frequentie het kantoor in Apeldoorn Noord. Dat zou op de terugweg nog wel eens dolle pret kunnen worden. Ik besloot in elk geval op tijd te vertrekken om de hele rit naar huis in het daglicht te kunnen doen.

In de velomobielstalling raakte S94 licht ingesneeuwd. Ik zag in de vrijwel lege fietsenstalling dat alleen de echte 'diehards' zich die dag op minder dan vier wielen naar het werk hadden gewaagd. De meesten kwamen niet of met de auto.

Alleen de echte bikkels kwamen op minder dan vier wielen

Heerlijk winterwandelen langs het Apeldoorns Kanaal


De titel van dit verhaal zou eigenlijk moeten zijn Hoe Erg Het Niet Was. De meeste fietspaden en wegen in Apeldoorn stad waren schoon. Slechts op enkele plekken moest ik mij door besneeuwde straten en over ijsklonten een weg banen. Daar merkte ik dat het wel erg prettig was dat ik gisteren de achterband had vervangen voor een heuse Marathon Winter. De tientallen spikes gaven ook op de gladde stukken onmiddellijk grip. 

Voor die onvoorwaardelijke grip betaal je wel een prijs. Ik trapte me behoorlijk in het zweet om boven de 30 km per uur te kunnen rijden. Over het algemeen fietste ik één versnelling lichter dan anders. Het was in elk geval hard werken. Ook collega Quest 324 meldde mij dat hij, zowel voor als achter van Marathon Winter banden voorzien, een aanzienlijk lagere gemiddelde snelheid op de teller had zien verschijnen.

Hieronder een korte video-impressie van de horrorwintervrijdagmiddagvelomobielrit van Apeldoorn naar Dieren. Geen echte uitdaging natuurlijk, behalve dan het snelheid maken op een Marathon Winter achterband.




2 opmerkingen:

  1. Ga je ook nog een sneeuwschuiver op de Strada zetten ? :-)

    Flauw geintje hoor, jij bent een bikkel van het type "alles onder de wielnaaf kun je overheen!" terwijl ik alweer in de auto rondrijdt...

    De banden die ik vandaag bij de kwikfit afrekende ( wegens lek en versleten, geen winterbanden ) waren wel iets duurder dan fietsbanden, zelfs de speciaal fietsbanden....tikt u maar af 225 euro...slik !



    BeantwoordenVerwijderen
  2. Alle sneeuw is hier (omgeving R'dam) alweer allemaal gesmolten maar ook met sneeuw ploeg ik dapper voort in mijn gele zetpil. Vorige winter ook prima doorgekomen.
    Het idee alleen al dat ik in die enorm lange files moet aansluiten. Nee dank je de koekoek, ik ga nog liever lopen.

    BeantwoordenVerwijderen