woensdag 2 mei 2012

Schokkende avonturen (deel 3)

De titel van dit verhaal had eigenlijk beter "De boomwortel- en moddertest" kunnen zijn. Vandaag heb ik namelijk de nieuwe Risse Genesis schokdemper getest in het woon-werkverkeer.

De woon-werkroute bestaat natuurlijk grotendeels uit goed asfalt maar op een aantal punten is dat goede asfalt iets minder goed. Ik schreef al eerder over het eiland van witte rotsen maar er zijn op datzelfde stuk ook nog fraaie overdwarse boomwortels waar je als laagzittende fietser al haast niet meer overheen kunt kijken. Ze zijn vooral geschikt als lanceerinrichting voor zich langs het kanaal voortspoedende velomobielen.

Als klap op de vuurpijl ligt er ergens halverwege al weken een grote hoeveelheid modder op de weg. Daar achtergelaten door een slordige boer. Op dat punt, net in een scherpe bocht, voelde ik al een paar keer het achterwiel een zijwaartse schijnbeweging maken.

In hartje Apeldoorn is er dan nog een hele reeks lanceerdrempels en ligt er aardig wat trilbestrating. Kortom het ideale testgebied voor een nieuwe schokdemper.


Aldus geschiedde woensdag. Het is rustig en mistig langs het Apeldoorns Kanaal op deze vroege morgen in de meivakantie. Aan de overkant van het water spoeden zich slechts enkele auto's naar hun bestemming.

Testgebied 1 
De modderbocht, wordt soepeltjes genomen. Mijn indruk is dat de Strada beter aan de weg blijft plakken. Over het algemeen merk ik overal een strakker rijgedrag in de bochten. Oftewel je kunt harder door de bocht.

Testgebied 2
Het passeren van de boomwortelzone, geeft voelbaar meer comfort. Het typisch bonkerige rijdrag van hard opgepompte Marathon Plus banden is hier duidelijk minder. Je voelt dat het achterwiel veel beter de oneffenheden volgt.

Testgebied 3
Dit stuk met steile verkeersdrempels en ruwe bestrating in Apeldoorn, geeft ook een merkbare verbetering.  Vooral het oprijden van de verkeersdrempels gaat heel vloeiend. De ruwe klinkers die tot nu toe altijd de Strada in een klopboor veranderden, worden nu slechts licht trillend gepasseerd.

De praktijktest "Risse Genesis in de praktijk"  is met een dikke voldoende afgesloten. Of acceleratie en snelheid ook verbeterd zijn kan ik nog niet met zekerheid zeggen. Het toegenomen comfort en het stabielere rijgedrag zijn voor mij al voldoende. Wordt vervolgd.










2 opmerkingen:

  1. Leuke titel en een goede zinvolle praktijk-test.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb mijn Genesis vandaag ontvangen en gemonteerd. Inderdaad een paar minuten werk, en hij zit niet eens ondersteboven.
    Weer een mooie reden om kwestlief de sporen te geven.

    BeantwoordenVerwijderen