dinsdag 27 maart 2012

Ook Frank van Rijn houdt van onplatbaar

"Frank van wie..?", zullen sommigen zeggen. Wat zo bekend is ie nu ook weer niet. Frank van Rijn is een wereldfietser en schrijver. Frank van Rijn en ondergetekende hebben in elk geval één ding gemeen: we houden er van om met de fiets door verre windstreken te trekken. Een fiets is in dit geval géén Strada of Quest maar een stevige pakezel die in de fietsenwinkel met het etiketje 'trekking' of 'expedition' wordt verkocht.

Oh ja, er was nog een tweede tijdelijke overeenkomst. Beiden waren we maandagavond in Doetinchem. Hij om er bij de bibliotheek een lezing over zijn laatste tocht door Madagaskar te geven, en ik om er naar te luisteren.

Verder houden de overeenkomsten wel zo'n beetje op. Frank gedijt volgens eigen zeggen het beste bij temperaturen ver bóven de 35 graden (hij overdrijft graag) en op zijn Gazelle sleept hij maar liefst 33 kilo bagage mee. Vooral kleding omdat hij slecht tegen kou kan. Een nog grotere hekel heeft deze fietser aan regen en aan scherp gekruid eten.



Bij de video: behalve Gazelle sponsort ook zadelfabrikant Brooks Frank van Rijn.



Niet dat hem dat beperkt in zijn reizen: meer dan 59 landen en 600.000 kilometers trapte hij inmiddels weg. En daar kan deze licht excentrieke reiziger smakelijk, en met droge humor gekruid, over vertellen.

Het was een geslaagde avond. Na afloop konden mijn vrouw en ik Frank zelfs nog wat informatie geven voor zijn nieuwe reis die in voorbereiding is. Wij waren vorig jaar in Mongolië en hij gaat er binnenkort naar toe.

Een laatste overeenkomst schiet me nog te binnen: Frank heeft ook een hekel aan lekke banden en prijsde de banden van Schwalbe aan, die avond.

Hij doelde daarbij op de heavy duty expeditieband de 'XR' en nu die er niet meer is, op de opvolger de 'Mondial'. Zeg maar de M+ voor wereldfietsers. Kijk een man met zulke onplatbare ideeën spreekt me aan...

1 opmerking:

  1. Goed van je dat je op deze plek op deze wijze aandacht aan hem besteed.
    Daar moeten wereldfietsers het vaak van hebben.
    Dit zijn van die mensen die gewoon doen wat ik droom. Ze leven volgens eigen normen wat wij als exentriek bestempelen. Ik noem dat karakter. Daar kan je nooit genoeg van hebben in deze flauwe wereld.

    Die band heeft hij gewoon echt nodig in die streken. FietsNed dekt de plekken niet waar hij meestal vertoeft. ;-)
    Niks voor een Velomobiel.
    Ik zou trouwens nog kiezen voor een Rohloff, maar ja wie ben ik...Laat ik deze keer nederig zwijgen.

    BeantwoordenVerwijderen