dinsdag 13 maart 2012

Hevig deinen is straks voorbij

Het is prima fietsen langs het kanaal Apeldoorn - Dieren. Vrijwel overal geheel autovrij. Je fietst door het gebied van drie gemeenten: Rheden, Brummen en Apeldoorn. Die eerste twee hebben het fietspad prima op orde maar zodra je de grens met de gemeente Apeldoorn passeert zijn er een paar hele slechte stukjes. Met name daar waar vroeger de beruchte rood-witte paaltjes stonden in een eilandje van witte klinkers is het wegdek langzaam maar zeker afgebrokkeld.

Op dinsdag 6 maart schreef ik daarover in het bericht "Een gevaarlijk gebied van witte rotsen en klippen". Ook roeifietser Wim meldt in "64 zonnige kilometers" dat hij een paar stevige klappen maakt bij het passeren van deze slechte stukken.

Ik heb het slechte wegdek toen gemeld bij de zgn. Buitenlijn van de gemeente Apeldoorn. Én bij de lokale afdeling van de Fietsersbond. Het landelijke meldpunt van de Fietsersbond is helaas al weer enige tijd off-line in verband met softwareproblemen. Het zal waarschijnlijk niet voor de zomer weer beschikbaar komen.


De Fietsersbond reageerde binnen enkele uren, twee dagen later volgt de gemeente. Ze vroegen een nadere aanduiding van de plek(ken) des onheils alhoewel ik een keurige Google Map + Streetview link had meegestuurd.  Een dag later meldt de gemeente dat het oude deel van het fietspad op de nominatie staat voor groot onderhoud en dat de gemelde hotspots dan zullen worden meegeasfalteerd.  Het directe gevaar zal de gemeente spoedig weghalen, zo meldt de uitvoerder Buitengebied, maar het grote onderhoud moet nog wel worden aanbesteed.

Twee waarnemingen
Twee zaken vallen me bij dit hele verhaal op. Ten eerste fiets ik al jaren langs dit kanaal maar pas sinds ik dit een aantal weken met de Strada doe, vallen  me die slechte stukken veel meer op. Met een spoorbreedte van meer dan 75 cm is het passeren van deze hobbels ook een stuk lastiger. Ten tweede dat, in het geval van de Gemeente Apeldoorn, het dus zin heeft om dit soort zaken te melden. Ze reageren en ze reageren snel genoeg.

Hiermee is het leed nog niet geleden. De tijdelijke verbeteringen zijn nog niet uitgevoerd en later als het groot onderhoud start zal ik waarschijnlijk geruime tijd via omleidingen van woon naar werk en terug moeten fietsen. Maar alles heeft nu eenmaal een prijs, ook een perfect fietspad.

En misschien dat, in de tussentijd, de aangekondigde verbeterde achterschokdemper van Wim Schermer wat extra comfort kan gaan bieden. Maar ook daar wachten we nog even op.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten