zaterdag 25 februari 2012

Velomobielzoeken zoekmachine helpt geheugen

Ik deed het bij de voorbereiding van de aankoop van mijn Strada heel vaak. Het World Wide Web afstruinen naar informatie over velomobielen. En omdat ik later nog wel eens naar zo'n interessante pagina wilde terugkeren legde in een hele verzameling bookmarks/favorieten aan.

Maar soms vergat ik dat en was het weer een heel gezoek met Google om zo'n pagina boven water te krijgen. Veel weblogs hebben geen ingebouwde zoekfunctie en dus het kwam ook wel eens voor dat ik me suf klikte door de archieven per jaar en per maand.

Als dan het WWW je werk is probeer je daar een slimme en eenvoudige oplossing voor te vinden.

Google heeft (bijna) alles wel eens geindexeerd en in principe moet het met deze zoekgigant dan altijd wel lukken.

Google heeft vele extra, relatief onbekende, diensten. Eén daarvan is de Google Custom Search Engine waarmee je een zoekmachine op maat kunt maken. Iedereen met een Google account kan zo'n eigen zoekmachine maken.

En dat heb ik dus gedaan. Een lijst van ruim 60 velomobiel-websites en -weblogs is verzameld en deze zijn nu gebundeld achter één zoekvak. Dat zoekvak vind je in de rechterbalk van dit weblog. De zoekresultaten verschijnen vanzelf bovenaan de pagina.

Je vindt er (nog) niet alles mee, heb ik gemerkt. Velomobielzoeken is net zo goed en net zo slecht als Google. Het gebruik is vooral handig als je oudere informatie die je ooit ergens gezien hebt weer boven water wil krijgen. Zie het als een hulp voor je geheugen.

Ook handig de Symbaloo weblog-linkpagina van Q284


3 opmerkingen:

  1. Mooi.
    Ben eigenlijk wel benieuwd hoe je dit in google knutselt.
    Is daar een handige gebruiksaanwijzing voor?
    Had even de naam van mijn eigen fiets, Quasi , in gegeven in idd het komt zo boven drijven.

    Gr
    Robbedoes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Iedereen met een Google account kan dit maken. Ga naar www.google.com/cse en klik op de niet te missen Create A Custom Search Engine button.

      De rest wijst zich min of meer vanzelf ;-) en als eindresultaat krijg je een stukje html code dat je in een pagina plakt. Dit kan bijv. ook via Blogger > Layout > Add a gadget...

      Verwijderen
  2. Prima initiatief, zo vond ik aanvullende informatie over de 'Limit'. Een woord dat natuurlijk ih Engels akelig vaak voorkomt..
    Op een blogsite nb van iemand die ik wel ken (Cees).
    Bedankt!
    Mvg Mick

    BeantwoordenVerwijderen