donderdag 29 september 2016

...een winter voor een velomobiel

Vanaf een flinke afstand zie ik ze al. Een enorme groep die mijn fietspad verspert. En ik weet het al direct. Ik heb dit soort samenscholingen vandaag al vaker ontmoet. Bellen noch toeteren heeft nu zin. Ze zijn namelijk stuk voor stuk doof, stokdoof. Ik zal mij in mijn lot moeten schikken en er gewoon op eigen risico doorheen moeten denderen.

De meters vliegen voorbij op het mooie brede fietspad van Gortel naar Emst. Normaal gesproken kun je hier flink gas geven en staat niets een PR in de weg. Maar helaas, niet in deze tijd van het jaar.

Ik weet precies wat er gaat gebeuren want ik heb vandaag al een paar van dit soort groepjes ontmoet. Het begint met, wat ik altijd maar 'inleidende beschietingen' noem. De onderkant van mijn Strada vangt de eerste klappen op. Tsjak, tsjak, tak, knal….  Hoe harder ik rij hoe harder het knalt.  Gelukkig kan zo’n velomobiel wel wat hebben anders had de buitenkant na dit ritje meer op het oppervlakte van de maan geleken dan op het glimmende gladde oppervlakte van een gestroomlijnde fiets.

Variatie op een bekende weerspreuk. Sint Michiel valt op 29 september

Het knallen gaat over in een mitrailleursalvo en de tikken en knallen vermengen zich met een akelig geknars.  De onverwoestbare Marathon Plus voorbanden, die voor niets aan de kant gaan, maken de meeste slachtoffers.

Kom je in het spoor van zo’n razendsnel rondwentelende 47-406 dan ben je vrijwel kansloos. Maar met een flinke dosis geluk schampt dat malende zwarte rubber je slechts en wordt je met hoge snelheid gelanceerd. Met nog meer geluk vlieg je dan de berm in; met een beetje pech knal je keihard tegen de onderkant van dat voortrazende gele ding.

En net als je als velonaut alles gehad denkt te hebben, weer een fractie van een seconde verder in de tijd, grijpt het achterwiel een  ontsnapt exemplaar. ‘Dzzzzzrrrrroeoeoeofff’, klinkt het in de wielkast. En weg is ie weer. Als eikel heb je dan weer heel veel geluk gehad.





8 opmerkingen:

  1. Pas maar op dat je niet geraakt wordt door de grote neef van de eikel, de kastanje. Dat is in vergelijking een soort kanonskogel.

    Groet
    Erwin en Tante Lies

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Pas maar op dat je niet geraakt wordt door de grote neef van de eikel, de kastanje. Dat is in vergelijking een soort kanonskogel.

    Groet
    Erwin en Tante Lies

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Deze eikels heb ik nog niet vaak last van gehad op het fietspad. Mooi het wordt een strenge winter!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Kastanjes ... die liggen als zeemijnen uit WW1 te wachten op het fietspad. Het is slechts een kwestie van tijd of je hebt er eentje te pakken. Zelfs via het dikste gedeelte van het loopvlak van een F-Lite werken de stekels zich naar binnen, iedere omwenteling net even dieper totdat de binnenband het niet meer houdt en het aanzwellende Kadoenk-kadoenk-kadoenk je naar de berm dwingt voor de broodnodige bandenwissel.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Heb ik niet hier boven, enkel een verdwaalde dennenappel kan mijn weg belemmeren, of zoals vandaag en morgen, een dreigende lawine of overstroming.........

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik kom het hele jaar door wel eikels op het fietspad tegen. Vaak steken ze over in een auto of zo. Oh, je hebt het niet over dat soort eikels. Sorry.

    Ik heb het één keer voor elkaar gekregen om een eigen in m'n fiets te krijgen, tussen m'n hoofd en de schuimkraag door. Ik ben nog steeds blij dat me dat met een kastanje nog niet is overkomen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Meeste gekraak onder mijn wielen zijn van afgewaaide takken :-)

    Daar moet je ook mee oppassen natuurlijk wat door de wielen brekende takken kunnen net zo gemakkelijk je spaken ook breken.

    En eikels op het fietspad ? Ik ben als ik het goed hoorde gister nog zelf uitgescholden voor dat, omdat ik weer eens in een bocht laag onder een rietkraag niet gezien kon worden tot op de laatste meters waardoor andere fietsers zich een hoedje schrokken.





    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dat is ook de reden dat ik denk dat schijfremmen je vroeg of laat nog veel problemen gaan opleveren!
    Blij met het sterk verbeterde remvermogen van m'n ontkoppelde trommelremmen.

    BeantwoordenVerwijderen