zaterdag 23 april 2016

De Fietstelweek 2015 en hoe het verder ging

Weet je het nog? In september 2015 fietsten 56.000 fietsers meer dan 2 miljoen kilometers tijdens de Nationale Fietstelweek terwijl een speciale app al hun ritjes registreerde. Na wat geharrewar konden ook ligfietsers en velomobielrijders mee doen. Het bleek dat deze groep o.a. de specifieke 'vetergang' van een tweewieler ontbeerde en dus niet 100% automatisch gemeten konden worden. Velonauten zouden geïdentificeerd kunnen worden als brommers of nóg erger, als auto's.

Dat kwam gelukkig allemaal goed en ik legde dus keurig al mijn (woonwerk)ritjes af met de Fietstelweek App actief op mijn telefoon.

Logo Fietstelweek
Een hele tijd na de laatste Fietstelweekdag werd ik toch wel nieuwsgierig naar de resultaten. Die zouden toch als open data beschikbaar komen? Omdat ik actief ben voor de afdeling Rheden-Rozendaal van de Fietsersbond hoopte ik ook op een spoedige beschikbaarheid van de gegevens voor Dieren en omgeving. Daar konden we dan de gemeente mee om de oren slaan.

De programmacoördinator van de Fietsersbond meldde desgevraagd het volgende: "...De data van de Fietstelweek zal zeker openbaar beschikbaar worden. Dit gaat lopen via een platform van het Fietsberaad, dat platform had al af moeten zijn, maar is dat nog niet. Het wachten is daar op. Tot die tijd kan ik nog wel beperkt toegang tot Bikeprint organiseren voor afdelingen..."

Een paar weken geleden viel er uiteindelijk een login in mijn digitale brievenbus. Via de website van Bikeprint kreeg ik toegang tot allerlei interessante gegevens. En omdat jij misschien ook wel meegedaan hebt aan de Fietstelweek 2015 en/of actief bent voor de Fietsersbond laat ik hieronder zien wat jouw ritjes in 2015 zoal hebben opgeleverd. 'T was beslist niet voor niks, al dat fietsen!

Ik wilde dat eigenlijk laten zien aan de hand van mijn eigen dorpje Dieren maar daar bleek wat weinig data (want weinig deelnemers) beschikbaar. Daarom laat ik voorbeelden zien op basis van het centrum van Apeldoorn. Overigens is op de website van Bikeprint een deel van de gevisualiseerde data voor alleen de Provincie Noord Brabant voor iedereen zónder login te bekijken.

De kaart Druktebeeld (een zgn. heatmap) van heel Nederland.
De grote steden en belangrijke verbindende routes zijn al eenvoudig te herkennen.
Door verder in te zoomen verschijnen ook de delen waar wat minder gefietst is
Kaart Druktebeeld Apeldoorn. Echt druk is het maar op een paar plekken. Één daarvan ken ik goed. Daar kwam ik als velonaut nauwelijks vooruit omdat inhalen niet mogelijk was in de spits. Nu weet ik waarom ;-)
Kaart Snelheid Absoluut (Blauw is 20 km p/u of hoger)
Kaart Vertraging (rood en zwarte puntjes markeren plekken waar fietsers een minuut of zelfs meer vertraging opliepen. En dat zijn dan natuurlijk gelijk de plekken waar iets moet gebeuren.
De kaart Routes. Door op een bepaald wegvak te klikken kun je zien welke routes fietsers namen die hier fietsten.
Daarnaast is het mogelijk om zelf fietsbeleidsmaatregelen en scenario’s te definiëren. Je kunt de effecten van bijvoorbeeld fietssnelwegen, het verkorten van wachttijden bij kruispunten of andere fietsmaatregelen doorrekenen. Voor de echte 'hard core' fietsnerds is het mogelijk hele datasets te downloaden (als CSV-bestand) en daarmee zelf aan de slag te gaan.

Kortom een schat aan informatie die alleen maar waardevoller zal worden als dit jaar er nog meer deelnemers zijn. De organisatie streeft nu naar 75.000 deelnemers. Hopelijk ook met een nog bredere groep deelnemers. Vorig jaar waren dat vooral forensen in de leeftijd van 30-50 jaar. En vanzelfsprekend doen er dan nog meer ligfietsers en velomobielers mee ;-).



5 opmerkingen:

  1. Ik heb in die week 400 km gereden met een stuk of vier verschillende fietsen. Daar mee heb ik het gemiddelde waarschijnlijk flink naar boven bijgesteld.

    Groet

    Erwin en Tante Lies

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Op die kaart blijkt dat fietsers in het algemeen zich niet ver buiten steden wagen.

    Wielrenners en velomobielrijders doen dat juist wel. Maar zijn onzichtbaar omdat ze niet meedoen.

    Ik vraag me af of laatstgenoemde zowiezo genegen zijn mee te doen. De fietsersbond is immers een club die een hekel heeft aan (fietspad) hardrijders en die aan banden wil leggen of naar de autorijbaan wil verbannen.

    Fietspad hardrijders zullen dus wel liever onder de radar blijven fietsen, snel en onzichtbaar op die kaarten voor figuren als de fietsersbond.


    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb braaf meegedaan, maar mis de streep langs het Amsterdam Rijnkanaal tussen Utrecht en Amsterdam.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als jij verder zou kunnen inzoomen dan zie je dat er op dit traject zo'n 5-10 deelnemers zijn geweest. Dichterbij Amsterdam zijn dat er al tientallen en in de stad zelf vele honderden. Op de schermafdruk van heel Nederland hierboven vallen kleinere aantallen weg.

      Verwijderen