dinsdag 13 mei 2014

Hoofdschuddend zag ik het gebeuren

Ruim een jaar geleden schafte ik een Contour videocameraatje aan. Een leuk handzaam dingetje waarmee je aardige opnamen kunt maken; zelfs in Full HD. Na wat zoeken en proberen bevestigde ik die camera uiteindelijk boven op mijn helm. Dat ging op zich prima, zolang ik maar niet ging fietsen.

Ik ben namelijk zo iemand die nogal met z'n hoofd beweegt, zeker als er flink doorgetrapt wordt. Op de opnames lijkt het dan of mijn gele schuitje wild en woest op de golven heen en weer deint, terwijl het in werkelijkheid alleen mijn hoofd maar is. Op een gegeven moment merkte iemand zelfs op dat ik maar eens naar de schokdempers moest laten kijken, die waren vast te slap afgesteld als ik zovééél slagzij maakte. Er melden zich zelfs kijkers die een beetje zeeziek werden van al dat gewiebel in beeld!

Het was mij duidelijk. Zo kon het niet verder. En toen, toen vond ik op het wereld wijde web een handig dingetje. Het was een statiefje van fotospulletjesmaker Hama, dat met een kloek zuignapje waarschijnlijk moeiteloos en muurvast aan de Strada te bevestigen zou zijn.

Contour Roam2 met ministatief


Een paar dagen later wrikte de postbode een dikke envelop door mijn brievenbus. Uitpakken, camera opschroeven en fietsen maar. De zuignap bleek goed te houden. Al snel bleek dat de plaats op de fiets nogal wat uitmaakte. Dicht bij de instaprand (waar het stevig is) gaf het beste resultaat. Dat wil zeggen het beeld met de minste trillingen. Inmiddels heb ik 'm al gebruikt tijdens het laatste tochtje met LOL. Vanaf nu kan ik zoveel hoofdschudden als ik wil, maar kijkt de hele wereld niet meer mee. Wel zo prettig.




Een laatste tip: mocht je dit ook willen proberen, bestel het dan bij een site als AliExpress.com.  Daar betaal je voor een identieke merkloze uitvoering maar 20% van de prijs die ik bij een Nederlandse webshop betaalde. Maar dat ontdekte ik, hoofdschuddend, pas later. 
 


3 opmerkingen:

  1. Zo'n zuignap is wel leuk omdat je het perspectief kunt veranderen om interessantere beelden te kunnen maken en/en wat afwisseling voor minder saaie filmpjes :-))

    Op een gegeven moment heb je het zoveelste fietpaduitzicht ( geldt ook voor mij ) wel gezien, tenzij er spannende dingen gebeuren, de omgeving plezierig of nieuw is of je het bekijkt van een ongewoon perspectief.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Klopt. Sinds ik niet meer dwars door de stad Apeldoorn fiets, maar er om heen, maak ik minder mee. Voor spannende dingen komt straks weer de tijd als de fietspaden langs het Apeldoorns kanaal uitpuilen van e-bikers en andere recreanten ;-)

      Verwijderen
  2. Ik schud heftig ja! Goede actie. Helaas heb ik ook twee keer van nabij gezien hoe zo'n zuignap ook losgeschud werd. Daarvan ga je triest je hoofd schudden.
    Zou de klemvoet voor de zekerheid met een touwtje zekeren aan de spiegelsteun. Anders kan je het shaken met je Contour, die wellicht dan geheel nieuwe contouren heeft aangenomen door aantasting van asfalt eczeem.....
    BrandweerQuest

    BeantwoordenVerwijderen