donderdag 14 november 2013

EHBFO verstopt achter het afval

Wie heeft er de afgelopen maand een lekke band gehad? Steek je hand maar even omhoog. Oh zoveel? Zeker allemaal tevreden F-Lites gebruikers? Ja dat dacht ik al.  Nou ja als velomobielrijders zijn jullie natuurlijk allemaal, stuk voor stuk, geheel zelfverzorgend. Honderd procent autonoom als het om Eerst Hulp Bij Fiets Ongelukjes gaat.

Ik heb in elk geval een complete zelfhulpset aan boord om een band te plakken. Plus nog wat imbus- en steeksleuteltjes voor evt. losgelopen moertjes etc. Ik zal niet snel (met een lekke band) ergens in de binnenlanden van Apeldoorn Noord stranden.

Waarom deze introductie? Aan de achterkant van het kantoorpand waar ik op werkdagen verblijf, ontdekte ik nl. in een zeer obscuur hoekje verstopt, een heuse ANWB rijwielhulpkist.

Een heuse Rijwielhulpkist verstopt achter de afvalcontainers
Mijn nieuwsgierigheid was natuurlijk gewekt. Als het over fietsen (hier nog rijwielen genoemd) gaat sta ik al snel met mijn neus voor aan. Ik wurmde mij met enige moeite langs de afvalcontainers. Er was net voldoende plek om het deurtje open te doen en de inhoud aan een nader onderzoek te onderwerpen.

De inhoud...
Nou dat viel niet tegen!  Een prominent aanwezig EHBO trommel (fietsen blijft immers een risicovolle aangelegenheid), allerlei inbussleutels, schroevendraaiers, steeksleutels, tangetjes, een spakenspanner, noodspaken, een flesje rijwielolie en zo nog wat klein spul.

Of er wel eens gebruik van gemaakt wordt? Geen idee maar aangezien het nogal een rommeltje in de kist was vermoed ik van wel.

Op de eigen website meldt de ANWB ze van oudsher belangenbehartiger van fietsers is ( euh...?) , inclusief dus de hulpverlening aan gestrande fietsers. Die hulpverlening is ooit begonnen met de ANWB rijwielhulpkist, die nog steeds de basis vormt van de ANWB Fietsservicepunten.

Kijk en daar wilde ik naar toe. Heb je die ene keer met pech en heeeel toevallig net niet die ene imbussleutel maat vier bij, dan kun je dus nog steeds terecht bij deze fietsservicepunten. En da's handig om te weten.









2 opmerkingen:

  1. Grappig, maar ik meen nu wel alle inbusmaten, steeksleutelmaten, kettingpons, reserve schakeltjes e.d. plus reserve(binnen)band materiaal bij me te hebben om weer weg te rijden waar ik stil mocht komen te staan.

    Maar dan weer, veel gereedschap is tegenwoordig van Chinees staal. Ook vervelend genoeg soms duurder nieuw gereedschap waar je het niet van zou verwachten. Alles komt tegenwoordig in principe uit China en dat is van sterk wisselende kwaliteit naar mijn ervaring.

    Ik kijk er niet eens van op als een inbussleutel dol draait, kettingpons doormidden breekt enz enz. Dan is die oude ANWB gereedschapskast wel handig....toen men hem vulde had men vast nog geen last van Chinese troep !!


    BeantwoordenVerwijderen
  2. grappig , nooit geweten dat die dingen bestonden , dit is ook de eerste keer dat ik er een zie

    BeantwoordenVerwijderen