donderdag 19 juli 2012

Dekselweer onder een lekke paraplu

Iedereen die dit weblog al een tijdje volgt weet dat ik een verstokte cabrio-rijder ben. Zolang mogelijk probeer ik dat verdraaide schuimdeksel achter het stoeltje te houden. Met de velomo-poncho heb ik me al succesvol door vele buien geslagen, en je kunt je natuurlijk ook gewoon eens nat laten regenen. 

Maar toen ik vanochtend wakker werd hoorde ik het al. Het is dekselweer: de regen gorgelde ijverig door de regenpijp, de bamboe in de tuin zwiepte kletsnat tegen het raam. Niks cabrio dus.

Bij een incidentele bui heb ik op het grootste deel van mijn route het voordeel van een natuurlijke paraplu. De dikke bomen langs het kanaal met hun dichtbeloverde lange takken geven ook bij een pittige bui nog geruime tijd beschutting. Maar deze groene paraplu is wel zo lek als een mandje. Uiteindelijk, als de bui alweer overgedreven is, begint het grote lekken. Met elke zuchtje wind komen er een paar emmers water naar beneden. Al die uitgestelde druppels geven uiteindelijk gevolg aan de wet van de zwaartekracht.

Het deksel had ik dus vandaag hoe dan ook hard nodig. Zit ik net een half uur achter mijn bureau, breekt er toch even een waterig zonnetje door. Tja, 't is natuurlijk wel een Nederlandse zomer.

4 opmerkingen:

  1. Bekering tot een Schermer/Sinner zit er dus niet in ? Ze zijn heel comfortabel hoor, als je niet claustrofobisch bent aangelegd. Anders is er natuurlijk nog de Versatile kap, die is wat luchtiger.

    Ik heb nog gevraagd of velomobiel.nl hun nieuwe bolvormige racekappen ( waarmee ze op CV 2012 verschenen ) willen gaan verkopen of beschikbaar maken aan derden zodat die ze kunnen produceren, maar dat weten ze nog niet. Voorlopig is de kap nog niet geschikt voor dagelijks gebruik. Meer keus in model kap is natuurlijk altijd interessanter.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zoveel mogelijk buiten zijn en de wind in je haren voelen, is voor mij toch wel een groot goed ;-) Zo'n dakje is misschien wat maar verder zou ik niet willen gaan...

      Verwijderen
  2. Misschien is het dat dan wel, ik heb niet zoveel haar meer ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ymte heeft mij ook een keer verteld dat hij vindt je anders gaat rijden met zo'n kap erop. Meer zoals een automobilist.
    Hij zette ook zijn vraagtekens bij het rijden in het donker en daaruit voortvloeiend het minder goed alles goed kunnen zien met zo'n kap.
    Het was in ieder geval duidelijk dat hij niet echt een voorstander is van het rijden met een kap.

    BeantwoordenVerwijderen