zondag 20 mei 2012

Tochten met 45 bochten

Sinds de Risse dempers in gebruik zijn bij velomobielend Nederland, gaat het bij een aantal lieden flink harder. Peter de Rond vliegt met 60+ over de verkeersdrempels en Wim Schermer scheurt met 50 kilometer per uur door de Noord-Hollandse polders.

Dat gaat allemaal wel erg hard. Zelf haal ik in het woon-werkverkeer op korte stukken niet meer dan 40 kilometer per uur als het heel erg lekker loopt. Natuurlijk is mijn conditie minder, mijn fiets langzamer (Strada vs. bijvoorbeeld carbon Quest met racekap) en waarschijnlijk heeft mijn route veel meer bochten en obstakels.

Ik tel bijvoorbeeld wel vijfenveertig bochten, verdeeld naar 32 haakse en 13 andere, in elke woonwerk-rit. Ik heb het allemaal uitgeteld en uitgerekend, en kom op gemiddeld één bocht per 600 meter. Het langste rechte stuk (zonder kruisingen) is net iets meer dan 2 kilometer. Geen wonder dat ik niet opschiet ;-)

Ik doe er natuurlijk luchtig over maar als ik dit ritje van 26 kilometer over een kaarsrechte kruisingsvrije weg zou kunnen rijden dan zou die reistijd ongetwijfeld zakken.

Nu kan ik met een gemiddelde van 30 per uur de hele route in 50 minuten rijden. Maar dan moet alles wel 100% mee zitten, en moeten die 32 haakse bochten strak aangesneden kunnen worden. En dát lukt alleen 's ochtends als een groot deel van Nederland nog op één oor ligt én de stoplichten in Apeldoorn nog op "zelf uitkijken" staan. Eigenlijk haal ik die 50 minuten dus maar zelden.

Is dat belangrijk? Helemaal niet. Lekker ontspannen in je velomobiel over het fietspad zoeven is véééél belangrijker. En dan kom ik maar drie minuten later aan. Desnoods vijf. Wat zeur ik: onderweg zijn is belangrijker dan aankomen!

Fiets ze en ga vooral niet te hard ;-)

6 opmerkingen:

  1. Dag Paul,

    leuk dat we ongeveer dezelfde ervaring op dezelfde dag bloggen. Ik verbaas me ook altijd als ik van die enorm hoge snelheden zie staan. Onze tijd komt nog wel.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Paul,

    Ter vergelijking: mijn (tijdelijke) ww-route is 24.7 km, en die leg ik in 40-45 minuten af, gemiddeld dus 33-37 km/uur. De route bevat welgeteld 3 drempels, 13 haakse bochten en 1.2 km bolle oude klinkerweg waar ik (nu nog zonder Risse demper) niet sneller dan 30 km/u kan rijden met m'n Quest. Verder kan ik melden dat ik nauwelijks door andere fietsers gehinderd word (heerlijke rust in Achterhoek/Twente), en dat ik de haakse bochten op lage snelheid neem (ben zuinig geworden op de voorbandjes).

    Ik fiets zelf niet primair om de kick van de snelheid (uitzonderingen daargelaten). De snelheid is voor mij vooral een resultante van 'lekker (ontspannen) ligfietsen'. Dáár doe ik het voor!

    ...Enne die hoge snelheden, daar keek ik eerst ook van op maar ik accepteer inmiddels dat er natuurlijke menselijke vermogensverschillen zijn. Is voor mij een reden om niet aan wedstrijden deel te nemen.

    Groet,
    Marc

    PS We treffen elkaar vast een keer op een LOL-tocht vanuit Zutphen... ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Die snelheden haal ik ook niet. Mijn 28.4 km doe ik in zo'n 50 min. en dan moet het niet tegen zitten. Vooral stoplichten halen de gang eruit. Er is een snellere route parallel aan de snelweg, dat doe ik nog wel eens als ik haast heb, maar het lijkt me geen gezonde gewoonte. 40 in het uur kruissnelheid met warm weer komt regelmatig voor, veel harder niet vaak. Ik overweeg een racekap voor de winter; de kruissnelheid zakt dan rond de 35. Wel geniet ik altijd van het buiten zijn en de sport.

    Houdt het leuk en veilig,
    Henk-Jan

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Grappig inderdaad dat jij en Casper over hetzelfde onderwerp geschreven hebben. Blijkbaar leeft het...:)

    Bij Casper heb ik het volgende gepost:

    Wat ook niet echt helpt zijn die geweldige hoge gemiddelde snelheden van andere VM-rijders.

    Volgens mij zijn er toch echt een paar die niet het verschil weten tussen gemiddelde en kruissnelheid.

    Soms lees ik getallen en dan vraag ik mij echt af waarom die mensen niet aan wedstrijden meedoen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Jouw laatste alinea is wel weer heerlijk relativerend. Uiteindelijk gaat het dus om het fietsen en niet om het gemiddelde.

    Marc heeft de uitnodiging al gedaan.
    Kom inderdaad gezellig een keer met LOL meefietsen. Ik ben daar de snelheidsbegrenzende factor en het is dus echt een toertocht voor een VM-rijder...;)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik kijk op mijn fietscomputer en daar staat op 24,2km/u als gemiddelde snelheid. Ook niet echt werelds natuurlijk maarja ik rij dan ook in een trage mango en ik heet niet contador :)

    Mijn kruissnelheden liggen vaak tussen de 30 en 35km/u en als het echt lekker zit rond de 40km/u maar ook bij mij is de woon-werk route bezaaid met bochten, slecht wegdek, drempels etc om goed door te kunnen rijden.
    Ze zouden eens wegen moeten uitvinden waar je snel van A naar B kunt over straks asfalt. Die zouden ze snelwegen moeten noemen.

    BeantwoordenVerwijderen