donderdag 3 mei 2012

Bellen is behelpen

Toen ik vanochtend in de laatste 200 meter voor kantoor een zwalkende fietser wilde waarschuwen met helder doch dringend claxongeschal bleef het akelig stil in het vooronder. Ik drukte nog eens en nog eens, maar meer dan een dof getik kon ik niet aan dit ooit zo luidruchtige onderdeel ontlokken. In hemelsnaam, dan maar bellen.

In de lunchpauze heb ik de Strada op de kant gelegd en kabels en contacten betast. Alles leek in orde, de claxon zelf echter hing losgetrild in z'n beugeltje. Ik besloot thuis verder te kijken maar alvast een e-mail uit te sturen naar Velomobiel.nl voor advies.

Op weg naar huis merkte ik hoe ik al aan die claxon gewend was geraakt. Hoe makkelijk is het om al ruim van te voren je komst aan te kondigen. Hoe heerlijk duidelijk is die klaroenstoot voor fietsers en wandelaars. Ze weten onmiddellijk wat ze moeten doen. Alhoewel mijn bel,  een forse ding-dong, z'n partijtje kan meeblazen blijft het behelpen, zo bleek op de fietspaden naar huis.

Hoe goed ie het ook doet, bellen kun je pas op korte afstand als je eigenlijk al met trappen gestopt bent. Vaak moet het dan nog een keer want een bel betekent een fiets, en een fiets betekent nét voldoende ruimte maken. Net voldoende ruimte is niet net voldoende voor een Strada die er met 30+ per uur langs wil.

Ooit, in den beginne, heb ik me voorgenomen om vooral te bellen. Ik vond dat sympathieker. Nu ben ik daarvan teruggekomen. Het is juist sympathieker om te toeteren, want veiliger voor jou en voor de wandelaars en fietsers die je over luttele seconden gaat passeren.

Thuis was het antwoord van Velomobiel inmiddels binnen.
"Er zit een schroefje achterop de claxon waarmee je de toon kunt stellen. Soms kun je daarmee de claxon weer laten claxonneren. Draai de schroef  maar steeds 1/8ste  per keer en test dan, begin met indraaien. Anders gewoon vervangen..."
De truc met het schroefje werkte wel en werkte niet. Ja, de claxon geeft weer geluid, maar dat geluid lijkt nu meer op een hees oud mannetje dan op de verkeerstoeter die er eerst op zat. Een vervanger heb ik per ommegaande besteld.


5 opmerkingen:

  1. Soms werkt het ook als de accu weer helemaal fris vol zit.
    Dat werkt bij mij meestal als hij het niet meer doet :-)

    Gr
    Rob

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Voor een nog harder naderingssignaal is deze aan te bevelen: http://www.louis.de/_2055bef81ab821b3b643c6f9d5f2f027ab/index.php?topic=search&searchterm=SECHS-TON-SIRENE

    Hier rijd ik de afgelopen 10.000 km mee in mijn Quest 439, bevalt prima.

    Groet Marc

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Marc, dank je voor de tip. Die hou ik in gedachte...

      Verwijderen
    2. hij is vet joh! is dit met de stadaardaansluiting van de huidige claxon van vm.nl? met die stekkertjes?

      Verwijderen
    3. Hoi Marcel,

      Ja, de losse draadeinden verbind je aan de draden met de vm-stekkertjes en je bent klaar. Werkt prima op 6v is mijn ervaring.

      Deze toeter past precies in het standaard-gat van de body, je moet alleen het beugeltje iets bijbuigen.

      En je kunt zelf bepalen wat je laat horen door bijv. de knop eerst kort en direct daarna iets langer in te drukken: whi-whieeep :)

      Groet, Marc

      Verwijderen