vrijdag 20 januari 2012

Hoofdzaak of bijzaak? In elk geval Urban Chic!

Ik heb 'm. Of beter gezegd: ik heb 'm uiteindelijk tóch maar gekocht. De fietshelm. En het is een MET Camaleonte Glossy White Commuter Helmet. "Urban Chic...", lees ik ergens op een Engelse fietswebsite. Nou dat zal wel. Hij past en ziet er neutraal uit. Dan ben ik al tevreden.

Eigenlijk was ik helemaal niet van plan beschermende hoofdbedekking aan te schaffen. Je kon immers niet omvallen?

Totdat collega R. (Quest 324) mij op een ochtend zijn helm liet zien. Op die ene dag van deze winter (tot nu toe dan) dat het plaatselijk verraderlijk glad bleek te zijn was hij in een bochtje met een vaartje van slechts 25 km p/u toch onderuit gegaan en een stuk over het asfalt doorgeschoven. Paar krassen op de Quest natuurlijk en de rest had de helm opgevangen. En dat kom je zien!

"En jij hebt ook niet zoveel haar Paul...", sprak hij nog tegen mij, terwijl hij zijn gebutste helm onder mijn neus duwde.

Zoiets zet je dan toch aan het denken. Bij gladheid kun je dus ook als meer ervaren rijder zomaar de grip verliezen en plat gaan.

Dus niet zeuren en gewoon bestellen. Bij de Futurumshop die 'm als MTB helm verkoopt want in Nederland raak je een 'Commuter helmet' natuurlijk aan de straatstenen niet kwijt. Slechts 45 euro en nog Urban Chic ook; dat past echt bij mij.

2 opmerkingen:

  1. Hallo Paul,

    Bij toertochten, wedstrijden, enzovoort is een helm (vaak) verplicht.

    Nou heb ik een neksteuntje op mijn roets en probeer dan maar eens een
    passende helm te vinden......dat valt nog niet mee.

    Ik had ooit al een keer een Kong Scarab (goedgekeurd voor 4 sporten)
    gekocht, maar dan kom ik precies met de op-maat-afstel-knop tegen mijn
    neksteun. Door op die knop te drukken, verstel je de helm. Je begrijpt
    het al.....telkens als ik mijn neksteun raakte, dan zat mijn helm weer
    los.........hopeloos. Vastlijmen van het knopje zou een optie zijn,
    maar soms wil ik met een buff fietsen en dan moet de helm toch echt
    minder strak.

    Ik heb 'm echter gevonden........de helm die past in combinatie met
    mijn neksteuntje. Het is een LAZER Neon of Vandal. Ik heb de Vandal
    (ze hadden geen Neon) bij de FuturumShop gekocht voor € 53,95 en het
    vizier heb ik er gewoon afgehaald.

    Deze Lazer heeft een heel mooi systeem om de helm op maat te zetten:
    het Rollsys verstelsysteem. Bovenop de helm zit een draaiwieltje en
    daarmee kun je (zelfs tijdens het fietsen) met één vinger de helm
    strakker/losser zetten. Er zit dus geen draai- of verstelsysteem in je
    nek. Ik vind het ideaal en ik heb geen aandelen.......... ;-)

    Met deze helm kan ik, als ik dat wil, zonder problemen met mijn nek
    tegen het steuntje leunen en dat was nou precies waar ik naar op zoek
    was.

    Hoe is de achterkant van jouw MET-helm?

    Wim - die verder maar in het midden laat of hij nou meestal wel/niet met een
    helm fietst - H.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wim, aan de achterkant van deze helm zit wel zo'n draaiwieltje, maar ik heb geen neksteuntje in de Strada.

      Ik heb er nog niet mee gefietst maar heb wel gepast. Er was met deze helm in elk geval ruimte genoeg aan de achterkant om ff lekker achterover te leunen en dat leek het draaiwieltje niet te ontregelen. Deze MET hels is in elk geval vrij plat aan de achterkant.

      Maar dit moet allemaal in de praktijk van het dagelijkse fietsen nog gaan blijken....

      Verwijderen